závislá jenom jinak
anka
Dobrý den. Mám problém se závislostmi ve svém životě a potřebuji radu, jaký je obecný princip jak se zbavit "drogy", jak postupovat při odvykání od něčeho, na čem jsem extrémně závislá. Závislost na alkoholu ani klasických drogách jsem si nevytvořila, ale jen proto, že mi po vyzkoušení bylo tak strašně moc zle, že jsem nesebrala odvahu to či ono zkusit znovu. Mám ale problém se závislostí na většině ostaních věcí - počítač, televize, přítel, telefon, internet, cukr, obecně sladkosti, jídlo jako takové, hraní her, matcha čaje a kofeinové a teinové nápoje, nebo třeba obyčejná hloupá horká vana. Dávám za tyto věci poslední peníze na to, co zaplatit musím, kupuji čokoládu, cukrovinky a nezaplatím školné, klidně nejdu do práce, protože nedokážu odejít od počítače, samozřejmě skoro nespím, protože se neodtrhnu od televize, přítel mě má plné zuby, protože bez něj nevydržím, pořád mu vypisuji, pořád mu volám - on si myslí, že ho kontroluji, ale tak to není, nežárlím, jen mi chybí i po 20 minutách co je pryč. Budeme se muset rozejít, chápu, že by se mnou trpěl. Nejsem zase úplný cvok, ale cítím, že hledám cokoliv, co mi pohladí duši, on, chutné jídlo, hezké příběhy v televizi, pěkné věci na počítači, povídaní s prima lidmi po telefonu, prostě to pohlazení po duši, co mi dodává energii, bez čeho nemohu existovat, ale současně mi to ničí celý život. K psychologovi nepůjdu za žádnou cenu, potřebuji to zvládnout sama a jsem pevně rozhodnutá uspět, jen potřebuji návod, jak to udělat. Utnout vše okamžitě? Mám strach že se zhroutím. A že nevydržím. Postupně jsem to ale zkoušela a jak nejsou žádné pokroky, jde to moc pomalu, ztrácím odhodlání a víru. Jak tedy správně postupovat, obecně, při odvykání? Platí nahradit nežadoucí žádoucím? Snižovat "dávky"? Nebo tlustá čára - odbýt si peklo - a pak už to bude fajn? Děkuji moc, snad se mi nevysmějete, i když nejde o fet jako takový

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Anko,
díky za sdílení Vašeho příběhu a dotaz.
Není univerzální recept, který by fungoval na každého člověka. Každý jsme originál, co funguje na jednoho nemusí nutně na druhého.
Odvykání je proces, ať už se jedná o závislost na čemkoliv. Určitě najdete na internetu příběhy o tom, jak se někdo rozhodl a ze dne na den, možná dokonce z minuty na minutu přestal s užíváním, závislost hodil za záda a žil krásný a spořádaný život jako z učebnice. Většinou tomu tak ale není, to však neznamená, že je to špatně. Jen je to pro většinu lidí delší a náročnější cesta.
Myslím, že první krok jste již udělala. Uvědomit si, a hlavně přiznat si, že máte se závislostí problém stojí dost úsilí. Umožní Vám to, ale začít se posouvat dopředu.
Z toho, co píšete mě napadá, že by Vám mohla být dobrým nástrojem terapie. Zkoušela jste již někdy vyhledat? V dnešní době máme spoustu možností - klasické osobní sezení nebo i online forma, různé skupiny. Záleží na tom, co preferujete. Také zdravotní pojišťovny nabízí buďto příspěvky nebo mají konkrétní seznam terapeutů, kde je terapie buďto zcela/částečně hrazená. Terapie je super nástroj k tomu začít věci měnit. Je to ale práce, někdy dost těžká. A chce to čas.
Můžete také navštívit adiktologa ->je to nelékařský zdravotnický pracovník zabývající se prevencí a léčbou závislostí a závislostního chování. Zde kontakty na ambulance: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=3&r=.
Zde posílám pár odkazů, které byste mohla využít:
Věřím, že je to pro Vás velmi těžké období ale zároveň si myslím, že už jste na dobré cestě, posunout se dál. Dejte vědět, jak se Vám daří, pokud budete potřebovat ještě doplnit nějaké informace, určitě se na nás obraťte.
Držím palce, to zvládnete!
Markéta