Pozitivny teat na drogy u kojence
Telkon
Dobrý den,
Zkoušel jsem dorogový test na kojence, který indikuje 4 dorgy ze slin. Vyšel pozitivní metamfetamin, ale nejsem si testem jistý. Matka toho dítěte byla zavisla na pervitinu a bojím se, že v tom teď bude pokračovat. Dítě je kojené. Jaký domácí test by jste mi doporucil, který odhalí pritomnost na aspon 90%. Nechci matku stresovat, ale tohle potřebují zjistit. Pomůže mi někdo v tom, treba socialka? Na koho sa můžu obratit?

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Telkon,
díky za Váš dotaz. Neznám Vaši situaci podrobněji, ale zkusím Vám zde napsat několik nápadů, které mi při čtení Vašeho dotazu běžely hlavou. Spíše než testování, které v domácích podmínkách nikdy nebude stoprocentní, bych se pokusila s maminkou promluvit. Nevím, jaký spolu máte vztah, zda je možné, abyste se o to pokusil Vy - najít si klidný moment, nezmiňovat ihned svá podezření, spíš se ptát jak se jí daří, jak zvládá novou roli matky, zda to není moc těžké...pokud byste se na tuto roli necítil, pak nějaká jiná blízká osoba, ke které má dotyčná důvěru. Také zmiňujete závislost na pervitinu v minulosti - nebyla tedy maminka v minulosti v kontaktu s některým adiktologickým zařízením, na které by se mohla znovu obrátit? To je totiž místo, kde by mohla případně o své situaci otevřeně mluvit a kde by jí nabídli pomoc.
Zmiňujete sociálku - ta by přicházela v úvahu v momentě, kdy byste měl o dítě a jeho zdravý vývoj opravdu obavy. Pak je určitě na místě kontaktovat OSPOD a sdělit jim své podezření. Ten má pak povinnost situaci v domácnosti prověřit a činit další kroky, dle míry ohrožení dítěte (od např. nařízení spolupráce s léčebným zařízením, po umístění dítěte do náhradní péče ...). Pokud však nechcete maminku stresovat, zkusila bych nejdříve jinou formu podpory.
Úplně první krok, který bych Vám doporučila udělat, je vyhledat službu, která nabízí podporu blízkým osob se závislostí. V Mapě pomoci https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ si zkuste vyhledat adiktologické zařízení ve Vašem městě a podívejte se, zda takovou službu nabízí. Nebo se můžete obrátit na naši Poradnu pro rodinu https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/, kolegové Vám určitě pomohou vyhledat vhodnou službu ve Vašem okolí. Tyto služby jsou určeny přesně pro situace, kdy někdo z blízkých či rodinných příslušníků řeší, jak jednat v momentě, kdy mám podezření, že se něco děje. Nabízí možnost promluvit si s někým, kdo by mi pomohl hledat nejlepší možné cesty k řešení.
Stačí Vám odpověď takto? Pokud ne, napište, ráda odpovím.
Ještě Vám zde dávám odkaz na stránky mamaadrogy.cz, kterém obsahují myslím zajímavé a praktické informace týkající se návykových látek a rodičovství.
Přeju klidné dny, AN