Dusledek lysihlavek
Cajka
Dobry den. Pred rokem jsem se omylem predavkoval lysohlavkami(uz jako pokrocily ci se tyce jinych psychadelik). Kdyz zacaly ucinkovat, vedel jsem, ze na takovy trip nejsem pripraveny a pokusil jsem se o tripkill. V dusledku se mi i pres vysokou davku hub podarilo usnout. Nicmene po 2 hodinach jsem se vzbudil doprostret tripu a zazil jsem extremni sok. Myslel jsem, ze jsem se zblaznil(zachoval jsem vsak klidnou hlavu). Ovsem 2 tydny na to jsem si zahulil a dostal jsem flashback primo na ten stav. Navstivil jsem psychiatra a ten mi predepsal antipsychotika. Nicmene i pres rok uzivani antipsychotik a naprostou abstinenci mam flashbacky temer na dennim poradku. Tak se chci zeptat, zda-li bych takove fungovani mozku mel resit napr. S neurologem(nemam ani halucinace, spise nez normalne naprosto nezname pocity nasledovane naprostym transem a neschopnosti fungovat). Predem diky, pekny den

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Cajka,
děkujeme za Vaši důvěru a dotaz. Píšete, že jste měl před rokem náročnou zkušenost s užitím lysohlávek, od té doby se u Vás stále objevují psychické obtíže. Je skvělé, že jste vyhledal odbornou pomoc u lékaře. Průběh intoxikace vždy předurčuje dávka, okolní prostředí (setting) a aktuální naladění (set). Setting představuje prostředí, kde se nacházíme - denní doba, okolí, počasí, lidé. Set zahrnuje vše, co si každý z nás s sebou nese - náladu, očekávání, předchozí zkušenosti, strukturu osobnosti. Při dávkování je třeba vždy dbát zvýšené opatrnosti a ani u lysohlávek se nedá nikdy odhadnout, kolik účinné látky v sobě mají. Zásadní je také nekombinovat lysohlávky s jinými drogami. Chápu, že Vás váš stav vyděsil a chtěl jste trip zastavit tzv. tripkillers. Vždy je fajn k tomu vyhledat odbornou pomoc lékaře. Při nevhodném užití by mohly stav naopak zkomplikovat.
Jakmile jednou k něčemu takovému u Vás došlo (bad tripu), roste riziko, že se Vám bude podobný zážitek opakovat i příště, což už se Vám po užití THC stalo. Už třeba z důvodu, že jste na badtrip myslel a přál si, aby se to neopakovalo. Nejjednodušší je situaci vyřešit tak, že s užíváním přestanete, nebo ho alespoň na delší dobu výrazně omezíte včetně dalších návykových látek. Spolupráce s lékařem psychiatrem je také velmi důležitá. Píšete, že máte často nepříjemné stavy i přes užívání antipsychotik. Bylo by vhodné další postup konzultovat se svým ošetřujícím lékařem (psychiatrem), někdy může pomoci změna medikace. Určitě je také vhodné vyhledat i další odbornou pomoc. Téměř v každém okrese fungují centra duševního zdraví, kde s Vámi mohou tyto obtíže probrat. Centra duševního zdraví nabízejí podporu lidem, kteří trpí podobnými problémy. Nabízejí psychoterapii i jiné typy podpory, které Vám mohou pomoci lépe zvládat tyto potíže v běžném životě. Byla by pro Vás tato možnost pomoci reálná? Co Vy na to? Je fajn, nebýt na to sám a určitě si zasloužíte podporu.
Víte, kam se případně obrátit? Stačí, když napíšete odkud jste a zašlu Vám vhodné kontakty.
Přeji, aby Vám bylo brzy lépe a klidně ještě napište, pokud potřebujete.
S pozdravem,
Nikol Spůrová