Uzkost?
Baruska
Dobry den, jiz 10 let abstinuji, mam stastnou rodinku,ditko, praci.. ale dost casto na sobe pozoruji, ze me prepadaji myslenky strachu,o vecech premyslim nekdy az moc do hloubky,kdyz resime nejakou situaci,hned vse vidim v cernem scenari i kdyz neni duvod.. rada bych se zeptala,jestli tohle muze byt nasledek uzivani drog z drivejska (pervitin) ? Driv jsem neresila nic,bylo mi vsecko ,,jedno,, ale pote,co jsem se dala do kupy a ziji normalni zivot bez drog, mam najednou strach..ne z toho,ze bych si chtela dat,ale celkove ze zivota...moc dekuji a preji hezky vecer..

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Dobrý den, Barusko,
bohužel vám nedokážu říct, co bylo dřív - jestli sklony k určitým úzkostem, obavám a strachům, nebo užívání pervitinu. Možná je to tak, že vám sklony k takovým obavám zůstaly po užívání pervitinu. Možná je to naopak tak, že jste určitou méru úzkostí přebíjela pervitinem. Možná to celé spolu navzájem ani moc nesouvisí. A třeba je to taky souhra mnoha více událostí a faktorů. Na jednu stranu chápu potřebu zjistit, co je příčinou, na stranu druhou mi přijde důležité i to, jak se cítíte teď, bez ohledu na to, jakou máte minulost. Přeci jenom abstinujete už 10 let a to není málo. Za tu dobu se udála a změnila spousta věcí, a nekonec možná není ani tak důležité, co bylo první, ale spíš to, co teď s tím. A pokud bych mohla něco doporučit, pak to, abyste s tím vším nezůstávala sama.
Podobné strachy a obavy bývají úzkostného původu a často u nich pomáhá i to, že s nimi nezůstáváte sama. Takže mluvte se svými nejbližšími o tom, co zažíváte, a zároveň se porozhlédněte po možnostech terapie. Chce to trochu odvahy, ale stojí to za to. V terapii byste se mohla potkat s někým, kdo vám bude naslouchat, bude tam pro vás, nebude vás soudit a mít jasno v tom, co byste měla nebo neměla dělat, spíš budete společně hledat úlevu, postupné kroky k zlepšení a pochopení toho, co se děje.
To, že se budete trápit, nebo zůstávat se svými strachy někde v koutě a říkat si, že byste je mít neměla, nikomu nepomůže. Lidí, kteří zažívají podobné obavy je spousta a není nic špatného na tom, vyhledat v takové chvíli pomoc a podporu. A ani to není o tom, že by vám nejbližší nestačili. Ony se prostě některé věci snáze odloží a řeknou někomu cizímu.
Budu ráda, když se ozvete, jestli vám moje odpověď dává aspoň trochu smysl. Kontakty na terapii najdete například zde.
S přáním hezkých dní,
Gabriela Minařík.