Dostupnost etheru
Katka
Dobrý den, prosím dokážete mi odpovědět na otázku, zda je v ČR legislativně dostupný ether, případně, zda je možnost jej vypsat třeba na lékařský předpis, Předem děkuji za Vaši odpověď. Vím, že se jedná o těkavou látku, která může způsobovat závislost a proto bych ráda věděla, zda je její prodej/výdej nějak omezen.
Kateřina xxxxxxxx s pozdravem

Odpověděl: Nikol Spůrová
Dobrý den, Katko,
díky za Váš dotaz. K vašemu dotazu asi nejprve trochu chemie. Ethery jsou látky, které obsahují ve svých molekulách dvojvaznou skupinu -O-, na kterou se vážou dva uhlovodíkové zbytky. Ethery se dělí na jednoduché a na smíšené a mají různé vlastnosti. Některé ethery jsou plyny, ostatní jsou kapaliny či plynné látky. Mají charakteristickou vůni, jsou těkavé a hořlavé.
Ethery mají své vlastní zástupce, např. Dimethylether, Diethylether, Ethylenoxid, Ethylenoxid, Ethylenoxid, ... Každý má své specifické využití a jsou přístupné odlišně. Nejčastěji se využívají jako rozpouštědla, extrakční činidla, při výrobě parfémů, dříve se využívaly také jako anestetika.
Dnes se ve zdravotnictví ether jako anestetikum využívá zcela minimálně a nepředpokládám, že byste ho na lékařský předpis sehnala.
Mohu se zeptat, k jakému účelu byste éther chtěla využít?
Stačí takto?
Přeji vše dobré!
Za poradnu,
Nikol Spůrová