Pervitín bez závislosti
Lenka
Chcela by som poradiť ohľadom únavy stále som unavená a bola som už aj u doktora a môj priateľ tiež, zvykneme si dať tak 3-4krat do mesiaca pervitín mimo tých dní všetko by som povedala že stojí, a keď si to dáme všetko nakopené dovybavujeme skúšala som už aj kávu, energy, arginin, tyrozyn ani to nepomohlo.. keď si to nedáme spíme 12hodin v noci a ešte aj poobede..a keď si to dáme tak pracujeme lebo máme flexibilné práce v podstate , môj priateľ je tak zarytý vtedy do práce že začal zarábať ešte viac peňazí ...a o dosť viac tým myslím.. prečo sa všade píše ake je to zlé keď nám sa tak dary už dva roky a dokonca sa zlepšili aj moje vzťahy s rodinou pretože viacej sa rozprávame pred tým sme sa stále hádali napríklad... Všade sa ukáže len všetkého dobra stránka napríklad alkohol v reklamách ale čo tie zničené duše z alkoholu?a prepitné na smrť to sa už nerieši..niesom závislá nemám to každý den a človek na Tom nemusí byť závislí ide o to aká je osobnosť a ako to zvláda, keď má rozum vie každý aj drogovatť,aj piť aj fajčiť marihuanu..kto je slabý tak smola.vždy sa sa nájde niekto kto to preháňa či už v alkohole alebo marihuane ale aj napríklad taký motorkári keď nevedia čo zo sebou tak havarajú nie? Vďaka za odpoveď.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Lenko,
díky za dotaz.
Píšete, že jste s přítelem hodně unavení, řešíte to i s lékaři, ale nějak se vám to nedaří. Nezmiňujete se o možné souvislosti s užíváním pervitinu jako důvodu pro úvanu po ostatní dny. Píšete, že ho poslední dva roky užíváte 3-4x za měsíc, tedy v průměru jednou týdně? Když si ho nedáte, spíte i víc než 12 hodin denně. Nepíšete nic o tom, kolik čeho přesně a jak užíváte, jak to jednu užítí vlastně vypadá, jak pak intoxikace probíhá, jak pak relaxujete a nabíráte sílu apod., od kdy tomu tak je, jestli to někdy bylo jinak, co se před 2 lety stalo, že jste se pustili do užívání pervitinu, jaké dávky vlastně užíváta, jak to bylo se spaním a energií před tím apod. Možná to nějak máte vy sama, možná to má přítel jinak - nevím?
Říkáte, že po užití pervitinu jste oba velmi výkonní, příteli se daří pracovat a dokonce vydělá více, než když neužívá. To není při takovém způsobu užívání nic neobvyklého. Další přínos vidíte v lepší komunikaci mezi vámi a rodinou.
Neříkáte nic o tom, jestli se za ty dva roky něco ohledně užívání změnilo ... užíváte stále stejné dávky se stejnou frekvencí? Máte poslední dobou pocit, že něco není v pořádku? Co je přesně důvod toho, že píšete?
Není až tak pravda, že by se nemluvilo o tom, co pervitin člověku "dává", ani není pravda, že by se nemluvilo o rizicích spojených s užíváním alkoholu. Domnívám se, že si spíše vybíráte informace, které vám tento dojem potvrdí. Informací o účincích pervitinu i o rizicích užívání alkoholu je dostatek. Nicméně máte pravdu v tom, že jsme národ, kde je užívání alkoholu a cigaret legální, kde se sice mluví o rizicích, které se s užíváním pojí, ale často máme tendenci tato rizika bagatelizovat, nepřipouštět si, že se týkají nás samotných.
A máte pravdu i v tom, že záleží i na tom, jak s čím člověk zachází. Jak je sám silný, jak sám sobě umí nastavit hranice a hlídat si je.
Říkáte, že vám vlastně pervitin pomáhá, cítíte se dobře, máte pocit, že máte vše pod kontrolou a nevnímáte, že byste byla v nějakém ohrožení, nebo něco riskovala (ať už závislost, nebo zdraví). To bývá vlastně docela obvyklé při užívání čehokoli, hlavně na začátku. Kde pak tu hranici problému vnímáte vy sama u sebe... kde je ta míra a frekvence, kterou už byste vnímala jako nebezpečnou ... kde je ta hranice podle které byste poznala, že něco není v pořádku?
V poznámce se ptáte, zda je možné pervitin něčím nahradit. Možná jde tedy hlavně o to stigma, které se s užíváním pervitinu pojí? Nicméně obecně - ne, nevím o ničem, co by tak rychle a snadno dokázalo dodat pocit energie, výkonu, sebevědomí a bylo zdarma a legální. Vím o lécích a bylinkách, které mohou s některými příznaky pomoci nebo je modulovat, často to však chce čas a důsledné a pravidelné užívání, mám dobré zkušenosti s psychoterapií, i ta chce ale čas a odhodlání, odvahu. Umím si představit, že při chronické únavě by stálo za úvahu podstoupit i některá vyšetření, ale takhle na dálku si netroufám jmenovat jaká.
Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem a přáním hezkého konce léta,
Gabriela Minařík.