Výchova dítěte drogově závislou
Jindra
Dobrý den.
Prosím o radu,co dělat,když dcera droguje a "vychovává" své dítě?Chci,aby přestala drogovat a plánuji si jako babička její malé dítě osvojit,aby to dceru donutilo s drogami přestat.Stejně se z většiny o dítě starám já.Prostě jí tím pohrozit.Na jaký úřad se obrátit?Dceru nechci dostat ale do vězení za užívání drog.Může jí OSPOD donutit jít na test drog a na tomo základě jí dítě odebrat???Děkuji.Jindra.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Jindro,
díky moc za Váš dotaz. Bohužel pro Vás nemám jasný návod, jak postupovat, mohu Vám ale napsat pár postřehů z práce s rodiči - uživateli drog. Za prvé chci říct, že úplně chápu, že chcete, aby Vaše dcera přestala drogy užívat a věnovala se péči o své dítě. To, že jí bude dítě odebráno z péče, ale nemusí vést stoprocentně k tomu, že přestane. Nespoléhejte se tedy na to, že když bude dítě svěřeno Vám, donutíte tím dceru přestat brát drogy.
Píšete, že se stejně většinu času o dítě staráte Vy. Vaše dcera zřejmě péči o dítě nedává tolik, kolik by měla, pravděpodobně je to pro Vás i finanční zátěž. Pak je na místě oslovit OSPOD a sdělit jim, jaká je v rodině situace. Nemusíte se obávat, za užívání drog nemůže být dcera souzena. Užívání drog není nezákonné, to je jen výroba a prodej drog.
To, jak bude OSPOD po Vašem sdělení postupovat, mohu jen odhadovat. Měli by prošetřit situaci v domácnosti Vaší dcery, zjistit, jak zvládá péče o dítě. Pokud by OSPOD došel k závěru, že dochází například k zanedbání péče nebo že je ohrožen jeho řádný vývoj, může být dítě z péče rodiče odebráno a předáno například do péče osoby blízké, jako je babička. Pak můžou být stanoveny jasné podmínky, za kterých bude dítě vráceno zpět do péče rodičů. Takovou podmínkou může být i léčba.
Jak vidíte, situace není úplně jasná a přehledná. Možná by bylo fajn mít možnost se o všem pobavit osobně, s odborníky, kteří by s Vámi mohli probrat veškerá pro a proti různých variant řešení Vaší situace.
Proto bych Vám doporučovala obrátit se například na nejbližší kontaktní centrum nebo jinou službu určenou uživatelům návykových látek. Ty většinou nabízejí poradenství i rodinným příslušníkům.
Nejbližší službu jako je kontaktní centrum lze vyhledat v Mapě pomoci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Nebo nám napište, klidně do skryté poznámky, jaké větší město máte nejblíž a my Vám vhodnou službu rádi doporučíme.
Přeji hodně sil a klidné dny,
Andula Novotná