Pervitin a tehotenstvi
Mama
Dobrý den,dcera dvaapul roku uziva pervitin. Tento rok se vratila z napravneho zarizeni,kde byla pul roku za krádeže.Vypadalo to ,ze to bude uz lepsi,ale kamaradi ji zas do toho ztahly. Nema kde bydlet,chtela by praci,ale pri jejim - myslim si obden brani davky,by ji stejne nikde nevzali. Navic zjistila podle testu ,ze je těhotná,a ani to ji nezastavilo v brani drog. Mam strach,ze i kdyby porodila,tak mize dite zabit. Prosim porad te ,kam bych mela s ni zajit,kdyz by dosla-souhlasila. Dekuji mama

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den,
situace, kterou popisujete, není určitě vůbec jednoduchá. Proto díky za odvahu napsat.
Těhotenství může, ale bohužel i nemusí, být tou pravou motivací ke změně. Pokud by Vaše dcera souhlasila s tím, že by bylo fajn mít možnost někde mluvit o tom, co jí teď čeká, jaké má plány a co může nastat, je možné ji doprovodit do nejbližšího kontaktního centra. Nevím, z jakého jste města, ale nejbližší kontaktní centrum můžete snadno vyhledat v Mapě pomoci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/.
Tam by jí kolegové předali základní informace o tom, jak se v těhotenství chovat co nejpřívětivěji k sobě i k miminku, co by mohlo následovat v případě pozitivních testů na návykové látky u rodičky v porodnici, jaké varianty pomoci pro těhotné uživatelky existují atd. Dcera se nemusí nijak obávat, nebude do ničeho tlačena, vše je na jejím rozhodnutí a volbě. S tím že bude informována o důsledcích, které s sebou možné volby nesou (např. nepřestanu brát - natestují mne u porodu - zasáhne "sociálka" čili OSPOD - může dojít k odebrání dítěte z péče matky - začne kolečko soudů, šetření atd.......)
Více informací je k nalezení na www.mamaadrogy.cz.
Je úžasné, že jste připravená Vaši dceru podpořit v momentě, kdy by o to stála. Říkám si, že by ale bylo také fajn, abyste někde měla podporu i Vy. Můžete se zeptat právě třeba v kontaktním centru na to, zda nabízejí konzultace pro rodinné příslušníky a blízké lidí se závislostí. Myslím, že to může být úlevné, svěřit se s tím, co se děje, probrat co v této situaci můžete dělat Vy, co je čistě na Vaší dceři atd.
Pokud byste potřebovala na vhodný typ služby nasměrovat, klidně nám znovu napište s informací, jaké větší město máte poblíž a my Vám vhodnou službu rádi vyhledáme.
Přeji Vám klidné dny a zdravím,
Andula Novotná