ID a problémy s drogami
Unhappy-girl
Dobrý den,
v současnosti pobírám ID 1. stupně na psychiatrickou diagnózu. Nepracuji, finančně mi vypomáhá rodina a platím si sociální pojištění. Celkově dle slov psychiatra a psychologa, nejsem v současné době práceschopná, nicméně vyšší důchod mi přiznán nebyl (rozhodla jsem se nepožádat o přezkoumání, počkám až po dvou letech, kdy jej mám stanoveno, nebyla jsem schopná podstoupit další stresující kolečko).
V důsledku dalších traumatických událostí v životě, které mě ještě více zlomily a vyvolaly u mne ještě větší sociální fobii než kdysi a i ostatní psychické problémy se mi zhoršily, jsem se bohužel uchýlila k drogám.
Nejsem úplně těžký uživatel, mám čisté dny, ale prožívala jsem depresivní stavy, kdy jsem se nebyla schopna zvednout z postele - pak jsem sáhla po stimulantech, konkrétně tedy po pervitinu.
Zároveň bych ráda svou situaci začala řešit s adiktologem, na druhou stranu se velmi bojím, že mi na základě toho bude invalidní duchod odebrán, protože si řeknou, že jsem fetka a své potíže si způsobuji sama. Prostě se bojím mít “v papírech” drogy. Přijde mi sice docela směšné někomu odebrat ID za to, že už je psychicky tak v prdeli, že už neví, jak si pomoci a vypadnout z reality. Jenže nevím, jak na to hledí posudková služba.
Nevíte, prosím, zda to, že má člověk v papírech problémy s drogami, je přitěžující okolnost ke znovuzískání důchodu? Jsem poměrně zoufalá, nejsem schopná normálně žít pracovní život, osobní vlastně také ne, má nemoc ovlivňuje každý můj moment v životě a propadla jsem se až na dno, v podobě užívání drog.
Teď ani nevím, jestli se svou situaci snažit zvládnout sama, protože bych ohrozila naději na pokračující ID. Několik let jsem se snažila pracovat, ale bylo pro mě obtížné udržet si práci, právě kvůli psychickým problémům, často jsem končila v PL a na PNkách. Děsí mě představa, že se budu muset opět vrátit mezi lidi, když jsem to nezvládala ještě když můj stav byl lepší než teď.
Předem děkuji za jakoukoliv odpověď

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Unhappy-girl,
děkujeme za dotaz. Chápu Vaší nesnadnou situaci a snahu si pomoci sama, i když rizikovým způsobem. Píšete, že chcete požádat o ID vyššího stupně za 2 roky. Do té doby máte možnost s problémem užívání drog něco změnit. A určitě je lepší řešit včas než to bude komplikovanější. Sama víte a zažíváte, že někdy Vám užití pervitinu pomůže fungovat,  ale z dlouhodobého hlediska se to spíše otočí a negativně projeví v psychickém i fyzickém stavu. Ze své praxe znám klienty, kteří mají ID, i přestože mají v anamnéze užívání drog. Záleží však na zprávě od psychiatra a na jejím základě rozhodnutí posudkového lékaře.
Je dobře, že zvažujete odbornou pomoc. Nebála bych se oslovit svého psychiatra nebo psychologa, pokud k nim máte důvěru, a zkusila bych s nimi svou situaci probrat. Znají Vaší anamnézu nejlépe. Na základě dlouhodobé spolupráce Vás mohou nasměrovat na odpovídající adiktologickou  pomoc ambulantniho nebo pobytového charakteru. Kontakty na odbornou pomoc v místě bydliště Vám můžeme poskytnout i my, pokud napíšete okres bydliště. Budu ráda, když napíšete, jak jste se rozhodla.
Za Drogovou poradnu
HS