Nadej
Milorad
Dobry den fajcil som marhuanu v januari a bolo mi z nej velmi zle.. Nasledujuce dni som dostal zopar flashbackov a velmi zvlastnych vtieravych myslienok, ako napriklad ze viem citat ludom myslienky, atd.. Vtedy som sa zlakol ze som sa zblaznil alebo ze sa v buducnosti zblaznim a mal som v sebe velky pocit napatia. Spustila sa mi uzkost a panicke ataky. Nevedel som co sa so mnou dialo, zacal som sa bat schizofrenie, velmi zle som spal a uzkosti a panicke ataky mi spustalo doslova vsetko a kazdu chvilu. Po 3 mesiacoch som navstivil doktorov aj psychologa, psychiatra a povedali mi, ze schizofreniu by som nemal mat, ze pokial si uvedomujem ze tie myslienky su blbost, ze mam uzkosti. Nemam ani lieky, vraj to prejde po case same, mam veci ktore robievam, napriklad sport. Lenze stale mam tu uzkost a duni mi v uchu, hoci uz v sebe nemam az tolko napatia a panicke ataky uz takmer ani nevnimam, ale stale mam na toto obdobie zle spomienky a moja mysel na to reaguje uzkostou, hoci viem ze zbytocnou. Chcem sa opytat, da sa z tejto uzkostnej poruchy spustenej vylucne pozitim marihuay a naslednej traumy zo zleho tripu dostat uplne? Kolko taketo zotavenie trva? Ide to aj bez liekov? Bude moj mozog aj moja mysel este niekedy rovnako funkcna ako predtym? Lebo este stale aj dost zabudam, stale ani ten spanok neni ako kedysi. A uzkost mam z uplne absurdnych veci, ale mam pocit ze za ten polrok sa to trochu zlepsilo, lebo jedneho casu to bolo velmi zle. Alebo sa mam zmierit s tym ze som si nadobro dojebal rozum a uplne sa toho uz nikdy nezbavim.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Milorade,
omlouváme se za pozdější odpověď. Možná se situace u Vás opět trochu pozměnila. Bohužel nejsme schopni vám zcela dát jednoznačné odpovědi na Vaše dotazy v této formě pradenství. Některé látky (kanabinoidy, halucinogeny) mohou potencovat dřívější příznaky, které by nebyly do doby užití, tak patrné např. větší úzkostnost, ale ne vždy to musí značit chronické onemocnění.
Záleží na více faktorech, které mohou ovlivnit psychický stav. Větší riziko ve spuštění psychotických, úzkostných a dalších duševních obtíží nastává při dlouhodobém užívání thc, nadměrném množství a kvalitě. Ze strany jedince jeho genetické predispozice (psychiatrická zátěž v rodině), dřívější obtíže psychické bez užití NL, užívání v mladším věku apod.
Také to, jak dlouho se s tím člověk vyrovnává je individuální záležitost. Někdy u senzitivnějších lidí může být tento proces dlouhodobější, např. problémy se spánkem, úzkostnost apod. V tomto ohledu můžete sám pro sebe učinit - dodržování zdravého životního stylu, který zahrnuje dostatek odpočinku, aktivit fyzických či mentálně podpůrných, zdravá životospráva. Pak je tu další část mít podporu okolí, ale můžete i v tomto ohledu vyhledat odbornou pomoc v řešení aktuálních problémů- úzkostné stavy, spánek. Zřejmě ve Vás tento zážitek zanechal nepříjemné vzpomínky, s kterými by bylo fajn se naučit pracovat, měnit je. Nemusí to být hned psychiatr, ale jsou i psychologické a aditkologické služby, kde se můžete naučit i techniky zvládání některých nepříjemných stavů. A někdy je potřeba i nasazovat medikaci, která by měla pomoci stabilizovat stav, ale zase se nemusí jednat o dlouhodobé užívání. Toto jsou vše zobecňující sdělení a vždy je dobré posoudit situaci v osobním kontaktu. Pokud byste potřeboval odkazy na poradenské služby v místě Vašeho bydliště, napište nám okres a pokusíme se Vám poskytnout konkrétní zařízení.
Za pozitivní považuji, že máte náhled i měnící se stav k lepšímu.
Budeme rádi za informace, jak se Vám daří nadále.
HS