Honza
Diazepam
Dobrý den, prosím Vás, mám problémy s velmi občasným užíváním diazepamu. Jsem na suboxonu, užívám Rivotril a poslední dobou mám toxikologii vždy pozitivní. Je to jednou za měsíc, nárazové 50 - 100 mg během dvou dnů.. chtěl jsem se zeptat. Po měsíční pauze jsem asi 18 dní před odběrem moci užil kolem 40 mg diazepamu. Myslíte, že budu opět pozitivní? Na substituci jsem dlouhá léta, vše bylo dlouho ok, ale jelikož dělám v nemocnici, mám k lékům přístup a v nonstop provozu občas potřebují rychle usnout. To je důvod občasného užití. Nárazového. Opravdu jde po těch letech o takové porušení programu, po 12 letech, aby mi hrozil vyhazov? Bez možnosti např. častějších kontrol, dojíždim ze Zlína do Olomouce.. nebo alespoň podmínkou odvyknuti BZD než mi paní doktorka přestane substituci spolu s rivotrilem v dávce 2 mg/den psát? Byl jsem na dně, teď dělám tři roky v nemocnici, osamostatnil jsem se, bydlim sám, pracuju, studuju meteorologii druhým rokem.. žiju, program mi jistě umožnil normálně žít, ale přijde mi výhrůžka okamžitým vyhazovem dost přehnaná. Paní doktorka je náladová, hodná, ale občas z ní fakt nevím 😁 zpět k otázce.. jak dlouho byste čekali diazepam v moči po jednorázovém užití, byť vyšší než terapeutické dávky. Děkuji za odpověď. 18 dní uplnylu od uziti

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Diazepame,
díky za dotaz a chápu Vaší nejistotu ohledně setrvání v programu. Ráda bych si upřesnila informaci, kdy jste v substitučním programu a máte i předepsán Rivotril,, která je také bzd a tedy musí screeningový toxikologický test z moči reagovat i na něj a být pozitivní. Užitím Diazepamu to jen potvrdíte. Doba detekovatelnosti po užití záleží na vylučovacím poločasu - u krátce působících benzodiazepinulze látku detekovat po několika dnech, u dlouhodobě působícího Diazepamu 3 týdny až měsíc.
Ohledně podmínek a pravidel má každé substituční centrum stanovené své postupy, které by však měly vycházet ze Standardů substituční léčby. Bohužel u benzodiazepinů bývá tolerance minimální. Je to i s ohledem na rizika kombinace substituční látky opiátového typu a bzd, tedy látek tlumící činnost CNS. Nemohu říci, jak se zachová Vaše lékařka. Bylo by dobré o tom s ní promluvit a zkusit nabídnout i řešení za sebe. JInak chci ocenit, kam se Vám podařilo během substituční léčby se posunout a začít fungovat. Jen bych byla opatrná s léky, ke kterým se můžete snadno dostat a nezneužívala této situace, aby se to ve výsledku neobrátilo vůči Vám.
Držte se a napište, jak Vaše situace dopadla.
HS