Zmizí vykroucenost?
Dejv
Dobrý den, poprosil bych někoho o objektivní odpověď. Jistě víte, co znamená tzv. "vykroucenost", tj. mimovolné, nahodilé, někdy až neuroticky působící pohyby a tiky různých částí těla, různé intenzity, způsobené zneužíváním amfetaminů. Chci se zeptat, zda se jedná o permanentní poškození nervového systému drogou, nebo zda může být po dlouhodobé abstinenci reversibilní... Já osobně jsem již několik let občasným uživatelem pervitinu (šňupáním, někdy kouřením) a po každém "tahu" se snažím dát alespoň měsíc pauzu. Zřídka však (jednou/dvakrát do roka) užívám delší dobu v kuse malé dávky pro udržení povzbuzení, poté jsem ale schopný zase tři měsíce naprosto abstinovat (někdy i déle, vloni pět). Vždy během užívání preventivně konzumuji velké množství vitamínů a minerálů. Občas též užívám kratom, ten ale s ničím jiným nekombinuji a alkohol nepiju. Závislosti na piku se nebojím, ale co mě trápí, tak jsou tiky v obličeji, které mám často i v období abstinence. Nemám je vždy, zhoršují se například po vyšších dávkách kofeinu atd. ale nikdy nezmizely úplně. Jednoduše řečeno nutkání napínat svaly; např. zvedat obočí nebo cukat tvářemi, chviličku se nějak "ušklebit", jindy zase opakovaně zatínat a hned zas povolit sval/y někde na nohou či rukou. Vždy chvíli v kuse a pak zas klid. Takové to typické feťácké mávání rukami, překračování na místě apod. naštěstí není můj případ, pouze ty výše zmíněné projevy. Nevím, zda si toho neznalí lidé všimnou, pracuji v kolektivu ve velké firmě a zatím mi nikdo nic neřekl. Je mi to však před lidmi dost nepříjemné a rád bych věděl, zda mě toho může do budoucna trvalá abstinence zbavit. Jsem si plně vědom škodlivosti tohoto stimulantu, je mi 24 a za pár let už chci založit rodinu, začít tudíž k životu přistupovat zodpovědněji a s pervitinem pro vždy skončit.
Děkuji, s přáním hezkého zbytku dne David.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Dejve,
děkujeme za dotaz a omlouvám se za pozdější reakci na něj. Bohužel nejsem neurolog a ani asi v tuto dobu není nikdo schopen předvídat, zda Vaše obtíže budou přetrvávat při abstinenci. Pervitin je neurotoxický, poškozuje bílou a šedou mozkovou hmotu. Pravidelné užívání pervitinu je spojováno s potížemi v kognitivní oblasti, ale také zvyšuje nervosvalové napětí. Neurotoxicita, resp. poškození vyvolaná pervitinem, jsou reverzibilní jen částečně. Motoricky mohou přetrvávat určité pohybové stereotypy, nebo grimasy v obličeji, ale závisí na míře a době užívání pervitinu, ale i predispozicích jedince, zdravotním stavu atd. Z hlediska prevence obtíží je určitě dobré s užívání pervitinu a podobných stimulačních látek přestat. Doporučila bych Vám i nepokračovat s užíváním kratomu, který způsobuje závislost a také abstinenční obtíže. Zkuste nahradit tyto látky a kofein spíše vitamíny (Magne B6), zeleným čajem. Zmiňujete se se, že se snažíte v tomto směru o sebe pečovat, což oceňuji.
Věnujte se aktivitám, které Vám přinesou nejen energii, ale i uvolnění, mějte dostatek spánku. Budou mít dlouhodobější efekt než občasné užití pervitinu. Pokud jste již na vážkách s tím, zda s pervitinem přestat a spíše být zodpovědnější k svému životu, asi bych to udělala nyní. Předejdete tak prohlubování obtíží a rizik spojená s užíváním. Pokud budete abstinovat více než půl roku až rok a nebudete vnímat zlepšení stavu, konzultovala bych to s neurologem. Postačuje takto?
Za Drogovou poradnu
HS