Následky z vysazení a další závislost?
Michaela
Dobrý den, potřebuji poradit. Jsem závislá na benzodiazepinech, opiátech a užívání nitrožilně pervitin. Již 4 měsíc jsem "čistá" a přesvědčená, že už do toho nechci nikdy spadnout. Bohužel mám hepatitidu C a čeká mě léčba. Ale co mě trápí, jak jsem skoncovala se vším před 4 měsíci, zmizela mi ze dne na den menstruace. U gynekologa jsem ještě nebyla. Myslíte, že to může být z toho, že se teď tělo "čistí"? Je mi 38 let a bojím se,jestli nejsem už v přechodu? A druhá otázka, každý den mě bolí silně hlava a jsem schopná si na to vzít 4 brufeny postupně za den. Vezmu vždy 2x2. Takhle to jde už celé ty 4 měsíce od vysazení drog každý den. Je možné, že ta bolest hlavy je následkem užívání a můžu mít závislost na brufenech? Jaké následky může mít nadužívání brufenů? Omlouvám se za několik dotazů naráz, budu vděčná, když mi je zodpovíte.

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Michaelo,
děkujeme za Váš dotaz. Je super, že jste se rozhodla s užíváním přestat. Moc gratuluji k 4 měsíční abstinenci, to je dobrý začátek a velký kus práce.
Píšete, že užíváte benzodiazepiny a opiáty, vysazení ze dne na den u těchto látek může být velmi nebezpečné (vždy je lepší vy abstinovat pod dohledem lékaře) a bude lepší, pokud kontaktujete odbornou pomoc ve formě adiktologické péče. Zde posílám mapu kontaktů:   https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/.
A teď k Vašim dotazům:
1) Co se týče menstruace. Při ukončení užívání se můžou vyskytnout různé změny v těle a vypadnutí menstruace může být jednou z nich. Užívání má často negativní vliv na hormonální rovnováhu. Když člověk náhle přestane užívat, může se tělo pokoušet obnovit normální hormonální rovnováhu, což dost často vede ke změnám v menstruačním cyklu i k výpadu menstruace. Návrat k normálu může trvat několik týdnů až měsíců.
Vynechání menstruace může ale mít i jiné důvody. Menopauza, jak píšete, může být jednou z nich. Píšete, že je Vám 38 let. Menopauza běžně začíná mezi 45-55.rokem, takže by se jednalo o dřívější nástup, každopádně to není nemožné.
Vyloučila jste možnost těhotenství? Každopádně, pokud se menstruace v následující době nevrátí, bude nejlepší, abyste navštívila svého gynekologa.
2) Bolest hlavy může být zapříčiněna abstinováním. Když člověk vysadí ze dne na den, je to pro tělo šok, a tak potřebuje dostatek času na to, aby se všechny výkyvy srovnaly do běžných norem. Každý člověk je jiný, a tak není možné odhadnout, jak dlouho tyto obtíže mohou trvat.
Pokud užíváte 4 tbl denně po dobu 4 měsíců, jedná se o nadměrné užívání, které může zvýšit riziko vzniku vedlejších účinků. Nadužívání ibuprofenu způsobuje hlavně žaludeční problém, kdy se zvyšuje riziko vzniku žaludečních vředů. Doporučila bych Vám poradit se s praktickým lékařem. Bylo by fajn nechat si udělat krevní odběry, abyste věděla, jak si Vaše tělo vede.
Držím Vám palce, ať se daří abstinovat i nadále a problémy co nejdříve odezní.
Kdybyste ještě cokoliv potřebovala, tak se ozvěte.
Markéta