Kratom a Venlafaxin (+kofein, nikotin) na denní bázi
Xyz
Dobrý den, obracím se na Vás s mým trochu blbým dotazem, omlouvám se.
Co může s mým tělem ve věku 18-20 let dělat, když už tak dva roky denně užívám na předpis Venlafaxin (150 mg), a zároveň jsem si vytvořila dost hloupou závislost na kratomu (denně "mlsám" tak 20-30 g, odhaduji, možná méně), současně závislost na energetických nápojích (držím se kolem vrchní hranice denního příjmu kofeinu na dospělého člověka, ale přeci jen ty nápoje nejsou jen o kofeinu, nejsou ani totéž jako kafe, obsahují řadu dalších látek, třeba taurin), a zároveň denně "odborně zpracuji" tak krabičku cigaret.
Konkrétně se léčím s poměrně silnou sociální fobií, chronickou depresí, řekněme středně těžkou, sem tam mě popadne panická ataka. Vím, že kofeinem to silně zhoršuji. Nicméně po dlouhém hledání vhodných léků s mou lékařkou se podařilo najít ten Venlafaxin, který mi opravdu účinkuje. Úzkostné stavy jsou méně časté, méně intenzivní, trvají kratší dobu, nejsem po jejich "prodělání" tak vyčerpaná, otřesená. Co se týká deprese, nejsem úplně v pohodě, ale nepropadam tak mizerným stavům, jsem pořád taková apatická, chladná, otupená, jak kdyby se mi silně zeslabily emoce.
Kratom mě okouzlil v tom, že hodně tlumí sklony k úzkostem, hned je snesitelnější být mezi lidmi jakožto introvert ještě se sociální fobií, nejsem tak vyčerpaná, cítím se prostě a jednoduše v klidu, spokojeně. Ne šťastně, ale tak nějak v pohodě. Dokonce dokážu fungovat. Samozřejmě s dlouhodobě nemocnou hlavou, kdy je mi pořád bídně, jsem se chtěla cítit dobře pořád, chtěla jsem z veškerého času, veškerých aktivit, vystřískat co nejvíce pocitu štěstí, a tak jsem si velmi chytře vytvořila tuto závislost.
Mám pocit, že moje játra nejsou úplně nadšená a dávají mi to bolestí najevo už déle. Celkově nemám úplně super zažívání, což není divu při mém životním stylu, ale jinak zatím nepozoruji větší zdravotní obtíže. Vím ale, že se pomalu zabíjím a své tělo vyloženě takto týrám, jen mě zajímá jak přesně, co především riskuji, co se děje.
Omlouvám se za rozsáhlost mého dotazu, měla jsem potřebu se detailněji rozepsat pro lepší představu, co všechno vyvádím, tedy abyste případně dokázali lépe odhadnout, co to se mnou může dělat, jak po psychické, tak fyzické stránce.
Jinak popravdě řečeno mám hrůzu z doktorů, a ačkoliv má praktická lékařka je příjemná milá paní, za což jsem velmi vděčná, nemám odvahu to více řešit, svěřit se jí s tímto vším, požádat o nějaká vyšetření...
Promiňte, případně děkuji za pochopení, za přečtení a odpověď. Děkuji. Přeji hezký den. S pozdravem Xyz

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Xyz,
díky za důvěru s jakou se na nás obracíte a vůbec se neomlouvejte za rozsáhlost sdělení.
Venlafaxin jako antidepresivum a kratom přírodní preparát, který ve vysokých dávkách má účinky podobné opioidům, mohou působit podobným efektem, tedy tak jak popisujete své prožívání.
Dohledala jsem z různých zdrojů tyto informace o kratomu. Při užití malé dávky kratomu a navození stimulujícího účinky se může objevit zrychlené bušení srdce, svědění kůže, nevolnost, ztráta chuti k jídlu. Ve velkých dávkách kratom může způsobit problémy s dýcháním (respirační deprese - pomalé, mělké dýchání, zastavení dechu), otoky mozku, tachykardii, záchvaty, akutní selhání ledvin, cholestázu, poškození jater či nervového systému (závratě, ospalost, halucinace a iluze, deprese, záchvaty, kóma). Dlouhodobé užívání kratomu se může podepsat i na psychice uživatele, mohou objevit úbytky na váze, chronická únava. Jedinec se může potýkat s celkovým vyčerpáním, depresemi až psychózou.Při dlouhodobém a pravidelném užívání dochází ke zvýšení tolerance. Může vzniknout závislost a objevuje se i bažení (tzv. craving). Abstinenční příznaky se projevují jako u závislosti na opiátech.Při kombinaci s jinými psychoaktivními látkami může dojít k přetížení organismu až k úmrtí. Kratom by se neměl kombinovat s dalšími drogami, obzvlášť s kokainem, amfetaminy a alkoholem. Kratom může urychlit farmakokinetické lékové interakce.
Je fajn, že máte náhled na své riskantní chování, ale je důležité, co s tím uděláte dále. Zda budete pokračovat v kombinaci všeho anebo zkusíte své psychické obtíže řešit i jiným způsobem. Vedle farmakologické pomoci má účinný efekt i psychoterapeutická pomoc. Zkuste zvážit možnost mít prostor pro sdílení obtíží a hledání vhodnějších variant k jejich zvládání. Můžeme Vám dát případně odkazy na odborná zařízení, na které se můžete obracet. Pokud budete potřebovat doplnit nějaké informace, určitě se znovu ozvěte.
Za Drogovou poradnu
HS