Rivotril
Tereza
Dobrý den, lecim se pro úzkosti. V prosinci jsem se dostala do životní krize a dekompenzovalo se mi základní onemocnění. Přestala jsem spat, jist, zhroutila se. Psychiatr mi nasadil Rivotril. Beru ještě rano Velaxin 75 mg. Rivotril mi nasadil v dávkování 0,5-0,5-2mg. Protože si myslím, ze benzodiazepiny jsou legální tvrdé drogy, brala jsem jen asi týden večer 0,5 mg a hned začala snižovat. Po ctvrt tablety co týden. Na dávce 0,12 mě to smetlo znovu. Tak jsem musela brát znovu 0,5 a znovu snižování a na 0,12 opět nespavost, úzkost. Řekla jsem si ze na to půjdu pomaleji. V současné době beru na noc 0,25 mg. A stojím na místě protože se bojím ze když snizim zase se vše vrátí. Zvýšit Velaxin na 150 mg se mi nepovedlo. Měla jsem z toho desne stavy tachykardie a neklidu hrozne nepříjemné. Dali mi Mitrazapin ať tím poresim spánek. Jenže já se bojím co to udělá v kombinaci s Velaxinem. Moje současná medikace je:
Rano Velaxin 75 mg
17 hodin Atarax 25 mg
19 hodin Rivotril 0,25mg
22 hodin Lavekan 1tbl+Magnesii Lac. 500 mg
A medunkovy čaj a čaj na spánek
Připadám si jako ve farmakologicke pasti. Došlo mi ze jsem asi psychicky závislá na Rivotrilu a mám z toho strasne stavy depresi. Bojím se cokoliv udělat se svými léky.
Bojím se serotoninoveho syndromu, maligniho neuroleptickeho syndromu a alergie. Mám farmakofobii a PP.
Je běžná kombinace Velaxin 75 rano a Mitrazapin večer? Já se tak bojím si ho vzít. Co mi to udělá?
Myslíte ze by mi Mitrazapin mohl pomoci zbavit se Rivotrilu? Jsem na dne. Děkuji za jakoukoliv radu.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Terezo,
děkujeme za Váš dotaz a když čtu, co vše užíváte musím Vám dát za pravdu, že si můžete připadat ve farmakologické pasti. Navíc dle popisu už po té psychické stránce to prožíváte. Souhlasím i s Vámi, že by bylo vhodné zbavit se užívání Rivotrilu, který už berete půl roku a je to lék spíše pro nezbytně krátkou dobu, k řešení akutních krizových stavů.
Kombinace Velaxinu a Mirtazapinu se běžně v této kombinaci využívá. Mirtazapin je lék pro řešení poruch spánku a mohl by vhodně nahradit Rivotril. Při všech pochybnostech bych doporučovala obrátit se na svého lékaře a probrat to s ním.
Možná bych zvážila, zda nezvládnout změnu medikace při hospitalizaci, kde by se dalo předcházet obavám nebo i reálným vedlejším účinkům medikace. Měla byste podporu ve sdílení svých pocitů a možnost se učit i zvládání nepříjemných psychických stavů v jiném kontextu než farmakologicky. Nebyla byste na to sama, což je důležitý pocit k odvaze něco měnit. Zvažte to, proberte tuto možnost se svým psychiatrem. Možná by tato varianta byla pro Vás efektivnější, když se zmiňujete o farmakofobii, a mohla by vést ke snížení medikace.
Pokud byste zvažovala se obrátit na nějaké odborné zařízení v místě Vašeho bydliště, můžete napsat okres a zkusíme Vám dát kontakty na příslušná zařízení.
Za Drogovou poradnu
HS