Pomoc
Světluška
Dobrý den,chtěla bych poradit jak pomoct alkoholičce je to má sousedka a zase tomu propadla je hodně hubená nechce jíst odmítá lékaře rodina od ní dala ruce pryč já tam docházím starám se o psa a zahradu ,ale už je toho na mne moc co mám s ní dělat zavolat lékaře ať ji odvezou Děkuji za radu

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Světluško,
a děkuji vám za dotaz. Je hezké číst, že jsou pořád lidé, kteří se zajímají o své okolí a není jim lhostejné, co se kolem děje! Na stranu druhou, je potřeba se starat i o sebe.
Bohužel pro vás nemám žádnou jednoduchou odpověď, která by problémy sousedky vyřešila. Na podobné situace neexistuje žádný univerzální ani zaručený návod. Aby byla změna možná, musela by o ni sousedka stát. Ale zdá se, že ona o změnu nestojí. Jste to vy, kdo vnímá problém. Ona se rozhodla od sebe pomoc a svoje blízké odhánět.
V tom případě mám doporučení akorát pro vás ... zkuste se postarat o sebe, o to, aby vás co nejméně péče zatěžovala, nastavte si hranice. Pokud se odrovnáte vy, nikomu to ve výsledku nepomůže. A druhá věc ... přesně takhle to sousedce řekněte. Můžete jí říct to, co jste napsala sem do dotazu, ale taky jí řekněte, že už je toho na vás moc, že se potřebujete postarat o sebe. Můžete mluvit o tom, jak se cítíte, o tom, co vidíte a čeho si všímáte. Stačí jednoduchý popis ... mám o tebe starost, ale slyším, všímám si, že ty pomoc a rady odmítáš, vidím, že jsi hubená, že se o sebe nestaráš, vidím, že piješ a neumím ti pomoct, když sama nechceš. Dál už to nechte na ní ... je to její život, její rozhodnutí a odpověnost. Jestli se chce zničit, upít, má na to plné právo. A vy s tím bohužel nemůžete nic moc udělat.
K tomu můžete přidat kontakt na nejbližší AT poradnu, anonymní alkoholiky, nebo jiné místo, kde lidem s problémy s alkoholem nabízí pomoc. Nic víc není potřeba, nic víc nemůžete udělat. Kdybyste potřebovala kontakty, napište, která větší města máte v dosahu.
Myslete tedy v prvé řadě na sebe, sousedky život není váš. A nepomůže ani jí ani vám, když se budete trápit i vy. Jen jí to zatíží pocity viny a výčitkami. A vy se nakonec můžete cítit akorát vyčerpaná a využitá.
Držím palce, přeju hodně sil. A budu ráda, když napíšete, jak se situace vyvíjí.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.