Zdravotní dokumentace
JP
Vážená paní, vážený pane,
předem svého dotazu se omlouvám, že Vás obtěžuji, pokusím se být co nejvíce stručný.
Před cca 11 lety jsem dobrovolně nastoupil a absolvoval protialkoholní léčbu. Zachytil jsem problém ještě v mladém věku a jsem za to rád.
Po úmrtí blízké osoby cca před 8 lety mi má tehdejší lékařka začala předepisovat benzodiazepiny. Až po několika letech při výpadku těchto léků jsem pochopil, že užívám mnohem horší věc, než alkohol, a opět z vlastní iniciativy jsem podstoupil detox, nicméně tentokrát šlo o delší a bolestivější proces. Nakonec se zadařilo a nyní jsem již 4 roky bez jakékoliv medikace.
Problém nastal, když jsem se s manželkou přestěhoval z Prahy zpět do rodných Sudet na maloměsto, kde po mě noví zaměstnavatelé začali požadovat výpis ze zdravotní dokumentace. Až do té doby jsem absolutně netušil, že se mi do ní vše zapisuje.
Jsem VŠ a abstinuji poctivě, cítil jsem se jako zdravý člověk a se svým životem jsem byl spokojen. Nicméně s novou obvodní lékažkou a oním výpisem ve formě, jakou používá moje nová OL, se můj život obrátil naruby. Celé tři roky, co jsem se s manželkou v Sudetech pokoušel o jakousi venkovskou utopii, jsem přes svou kvalifikaci nedostal ani šanci dostat slušné zaměstnání, tři roky jsem chodil od jedné nádeničiny k druhé a marně jsem hledal cestu ven. Přitom jsem pracoval v oboru celý život. Vícekrát se stalo to, že i když jsem byl přijat do HPP, kupříkladu do státní správy, zaměstnavatel své rozhodnutí změnil na základě výpisu ze mé zdravotní dokumentace a já práci nedostal. To se stalo opakovaně.
Po 3 letech (abstinenci si stále držím) došla mé manželce trpělivost a opustila mě, čímž se mi zbortila poslední pozitivní věc v mém životě. Opustil jsem tedy svou "hýčkanou" práci tahání dřeva v lese a nedávno se přestěhoval zpět do Prahy.
Zde vše začíná znovu. Má někdejší závislost, zavčas podchycená, na mě nezanechala žádné známky, tudíž jsem nyní sehnal hned první práci, o kterou jsem se ucházel. Teď ale přichází ona fáze s jejich závodním lékařem a já se začínám cítit ještě hůř, když jsem pil. O svém tehdejším abůzu se samozřejmě vždy zmiňuji již na pohovoru.
Nyní k mému dotazu. Existuje nějaká jednotná forma, jakou OL do lékařské zprávy zapisuje skutečnosti týkající se pacientovy protidrogové léčby? Samozřejmě jsem nikdy neviděl takovýto výpis z karty od někoho jiného, tudíž nemohu srovnávat. Mám totiž pocit, že má OL celou věc poměrně silně zveličuje, používá adjektiva, která absolutně nejsou objektivní a věcná, vypisuje seznam substancí, o kterých jsem na příjmu do PL tehdy před lety pouze uvedl, že jsem je někdy zkusil, nikoliv pravidelně užíval (před detoxem z benzodiazepinů v PL jsem se pokoušel vytloukat klín klínem, byl jsem poměrně zoufalý). Uvádí v mé dokumentaci dokonce psychiatrickou diagnózu "hraniční porucha osobnosti", o které mi nikdy žádný můj psychiatr (s depresemi jsem se v minulosti také léčil, bez nich bych do alkoholu těžko spadl) neřekl, nikdo ji se mnou nekonzultoval a upřímně vůbec netuším, kde na ni přišla.
Musím si přiznat, že mě má OL nemá ráda, vidím to na ní jasně - a to se přitom odvíjí od toho, že jí má bývalá manželka po komplikovaném úrazu spolu se mnou (byla cizinka, musel jsem tlumočit) svého času navštěvovala kvůli bolestem ob den.
Moc Vás prosím, nebagatelizujte můj dotaz s tím, že se není za co stydět. Stydět se za závislost v minulosti je jedna věc, ale výrazně snížená šance uplatnit se na trhu práce je věc jiná a sakra reálná a nemá se studem co dělat. Každý nejen zde na tomto fóru moc dobře ví, že zaměstnavatel vždy upřednostní uchazeče bez škraloupu, vždy raději zaměstná někoho, koho nepokládá za "rizikového", i kdybych abstinoval dalších 50 let. I kdybych tam měl pouze onu zmíněnou "hraniční poruchu osobnosti" - žádný zaměstnavatel si nedá tu práci a nezjistí si, co ona porucha je, co by se namáhal, když má na výběr.
Prosím Vás proto o názor či informaci, jestli Vám přijde výpis z karty tak, jak jsem ho popsal, standardní.
Připadá mi totiž a je mi z toho velmi smutno, nejen proto, že jsem tímto způsobem přišel o partnerku, že zákon je nyní nastavený tak, že kdybych před oněmi 10 lety hypoteticky pod vlivem tvrdých drog například vykradl někomu byt, odseděl si něco a HLAVNĚ nenastupoval na žádnou léčbu, měl bych teoreticky již vymazaný trestní rejstřík a hlavně žádnou zmínku o léčbě ve zdravotní dokumentaci. A měl bych nesrovnatelně větší šanci najít si zaměstnání úměrné svým pracovním zkušenostem, vzdělání a schopnostem, než mám nyní já po 11 leté abstinenci.
Předem Vám děkuji za odpověď a přeji mnoho zdarů ve Vaší záslužné práci.
JP

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den JP,
chci Vás ubezpečit, že nás svým dotazem neobtěžujete a věřím, že to není jednoduchá situace pro Vás. Musím říci, že není zcela jednotný výpis z karty, respektive není přesně dané, co vše lékař napíše. Záleží opravdu na daném lékaři, co vše a do jaké míry zmíní. Předpokládám, že se lékařka sdělením o Vaší minulosti zabezpečuje při výskytu obtíží. Na druhou stranu je nešťastné, že Vás to limituje v pracovní realizaci. Bylo by dobré si s lékařkou promluvit otevřeně a mít požadavek, aby se ve zprávě upřesnila vedle informace o závislosti i to, že jste se kvůli tomu léčil. Zeptat se jí-, co by pro ní bylo postačující, aby upravila dané informace. Zda byste měl podstoupit opakované kontrolní toxikologické testy k prokázání abstinence,
příp. s spoluprací s adiktologickým zařízením. Také může být volbou poohlédnout se po jiném lékaři, s kterým si toto můžete hned na začátku ujasnit. Ne všichni lékaři mají tendence limitovat své pacienty v šanci změnit svůj život.
Napadá mě nasměrovat Vás ještě ke zkonzultování celé situace s Právní poradnou APAS-Asociace poskytovatelů adiktologických služeb, z.s., kde můžete dostat relevantní odpovědi ohledně postupů a řešení, práv a povinností,Vašich i lékařky. Poradna se zabývá bezplatným právním poradenstvím v oblasti práva trestního, občanského, rodinného, pracovního i v dalších oblastech v souvislosti s problematikou užívání návykových látek a závislostního chování.
Najdete jí na adrese:
Koněvova 1929/95
Praha 3 Žižkov
Je vhodnější se objednat telefonicky v pracovních dnech mezi 9-17 hod.
na tel. 222 582 932; m. 736 760 701
případně využít webovou anonymní poradnu organizace https://poradna.asociace.org/webova-poradna/
Snad Vám to bude ku pomoci. Držím Vám palce a uvítáme, kdy dáte vědět, jak se situace vyvíjí dále.
HS