Závislost na pervitinu
Rose
Dobrý den, mam šestrenici závislou na pervitinu má dítě 5leté.. je bez přítele žije dá se říct na ulici přespává po kamarádech její mamka ji nabídla že může bydlet u ní za podminek že bude mít práci což odmítla.Jako sestřenice sem na ni poslala sociálku kvůli malému myslela jsem si naivně že dostane strach a vzpamatuje se ale vypadá to že ne drogy užívá dál. Nevím co s ní dělat přála bych si aby byla zase normální ale nevim jak ji pomoct jak to drogově závyslá osoba má v hlavě s myšlením. Ona přizná že užívá drogy ale myslí si že to je normální že to bere každý sama mi řekla ať to zkusím apod. Je nějaká možnost jak ji přesvědčit aby přestala? Když s ní o tom chci mluvit hned se začne vztekat že se mám starat o sebe apod a myslí si že to zvládá ale takhle o malého přijde brzo stýká se jen s lidmi kteří užívají drogy taky. Děkuji za jakoukoli radu

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Rose,
moc díky za Váš dotaz. A díky za Vaši starost o sestřenici a její dceru. Ptáte se, zda je nějaká možnost ji přesvědčit, aby s braním přestala. Přesvědčit někoho, kdo svoje braní nevnímá jako problém, je opravdu velmi těžké, až nemožné. A každý má ten "bod zlomu", kdy dojde k tomu, že má problém, někde jinde. To že máte strach o její dceru a zkontaktovala jste OSPOD (sociálku), byl určitě dobrý krok, sociálka by měla zajistit, aby dítě bylo v bezpečném prostředí, kde mu nehrozí nebezpečí. Můžu se tedy jen domnívat, že je otázkou času, kdy bude dcera Vaší sestřenici opravdu odebrána, jelikož ulice tímto místem určitě není. Takový zásah může nastartovat u Vaší sestřenice změnu, ale bohužel také nemusí. Každopádně jí můžete v takový moment nabídnout pomoc, doporučit jí například služby na které se může obrátit (kontaktní centrum apod,), doprovodit ji atd. V tuto chvíli jí také můžete poslat odkaz na stránky www.mamaadrogy.cz, na kterých jsou užitečné informace právě i pro rodiče užívající návykové látky. Může se zde například dočíst, jak rychle funguje odebrání ohroženého dítěte z péče rodiče a jak naopak dlouhá cesta vede k tomu získat dítě do péče zpět.
Možná by Vám pomohla možnost o všem někde otevřeně mluvit a hledat společně s odborníky cesty, jak Vaší sestřenici co možná nejlépe pomoci. V tom případě bych Vás odkázala na služby pro blízké lidí, kteří užívají drogy. Nevím, z jakého jste města, můžete nahlédnout do Mapy pomoci zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/ a najít si nejbližší službu v okolí. Většina z kontaktních center, adiktologických ambulancí apod. nabízí také konzultace pro rodinné příslušníky lidí se závislostí. Nebo nám napište nejbližší větší město a my se Vám pokusíme vhodnou službu vyhledat. Pokud bychom Vám mohli ještě jinak pomoci, určitě napište.
Moc Vás zdravím
Andula Novotná