Skleroza
Marek
Odkedy mi diagnostikovali sklerózu 3 roky do zadu stratil som chuť do života každý ma opustil nikoho nemám tak som začal vo veľkom užívať drogy lieky na spanie z opiatmi a to zapínam alkoholom život je na nič už

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Marku,
díky za dotaz i za důvěru.
V takové situaci, v jaké se nacházíte, se jen těžko hledají vhodná slova podpory. Pocit pochopení nejspíš nebude od nikoho, kdo něco podobného nezažil, znít důvěryhodně. Přesto si troufnu říct, že vím, že nejste v lehké situaci. A to, že píšete, chápu jako pokus něco změnit ... zkusit zahlédnout nějakou naději. Je to tak? Píšete k nám na poradnu a tak možná přeci jen někde v koutku duše uvažujete o změně, nebo?
Ve svém velmi blízkém okolí mám shodou náhod s tímto onemocněním intenzivní zkušenost. Vím, že projevy sklerózy (předpokládám, že mluvíte o roztroušené skleróze?), mohou být různé. Rychlost, s jakou onemocnění postupuje, se také liší. Stejně tak existují různé možnosti léčby. V praxi vím o lidech, kteří žijí i se sklerózou velmi naplněný život, byť zdaleka né vždy a všichni to mají jednoduché. Je to tak. S informací o takovém onemocnění se každý pere po svém. A proto rozumím i tomu, že jste se rozhodl pro drogy, léky na spaní a alkohol.
V Praze se pravidelně (jednou týdně v úterý 17:00; od května mají pauzu, ale skupina by se měla. po prázdninách obnovit) schází podpůrná skupina pacientů s roztroušenou sklerozou, kterou vede Renata Malinová (Renata.Malinova@vfn.cz), ta nabízí i individuální psychickou podporu a pomoc. Každé RS centrum by mělo mít kontakt na psychologa, terapeuta. Možná nejste z Prahy, i tak je možné se zeptat v RS centru, kde vás diagnostikovali. Je možné se také obrátit na Mladé sklerotiky.
Nikdo vás nemůže dotutit, abyste změnil svoje rozhodnutí ohledně braní drog, nikdo vám nedokáže vnutit smysl života, ale minimálně byste nebyl na všechno sám, mohl byste mluvit s lidmi, kteří si procházejí něčím velmi podobným. Co říkáte? Nestálo by to za to? Najdete v sobě sílu a odvahu najít pomoc? Doufám, že ano.
S přáním síly a odvahy,
Gabriela Minařík.