Přešlap
:)
Dobrý den, stal se mi jeden večer kdy jsem to přehnala.. jednou jsem užila kokain poměrně velkou dávku za večer (možná půl gramu). Ráno jsem měla hrozné pocity (fyzické i psychické), ale po odpočinku to odeznělo. Co je problém je že si nemohu odpustit co se stalo mám hrozný strach aby z toho nebyl nějaký dlouhodobý problém protože se necítím sama sebou ještě po nějakých 3 dnech. Mám výčitky svědomí a vím, že už to nikdy nevezmu, protože můj život je jinak dobrý a nechápu co se to ten večer stalo.
Mohlo mi to jednorázově nějak velmi ublížit? Jak se nemám cítit ve stresu a uzavřít to?

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a díky za dotaz i za důvěru.
Píšete, že i po třech dnech od užití kokainu, se necítíte ve své kůži, máte strach z toho, abyste po užití neměla dlouhodobé problémy a máte výčitky svědomí.
Vím toho o vašem zážitku hodně málo. Nemám tušení, proč jste se k němu odhodlala, co jste očekávala, co se v reálu dělo, jak se nyní cítíte a co konkrétně si vyčítáte. Pochopila jsem ale, že se prostě v tuhle chvíli necítíte vůbec dobře a byla byste ráda, kdyby vám bylo lépe. Zároveň vás asi trápí možná rizika.
V první řadě bych vás ráda zbavila části úzkostí. Většinou se lidem po jednorázovém užití nic nestane, byť svá rizika má každá droga. Vy se zvládáte zúskostňovat a je možné, že právě tyhle úzkosti nastartovalo ono užití. V takových chvílích pomáhá mluvit o zážitku s někým, koho znáte, komu důvěřujete, kdo umí udržet klid a chladnou hlavu, vyslechnout vás a zklidnit vás. Zkusit to, co vám pomáhá zklidnit ... relaxace, meditace, koupel, hudba? Doporučuje se v klidu dýchat, mít delší výdech, než nádech, nechat věci plynout a dát jim čas, aby se samy usadily. Prostě počkat a nechat to být. Ke zklidnění může pomoct vyhýbat se jakýmkoli návykovým látkám, včetně alkoholu, nepít energydrinky, nehulit ... popíjet meduňku, která pomáhá se zklidněním.
Nedaří-li se člověku zklidnit, a dejme tomu i po týdnu se cítí nesvůj, je dobré se obrátit na odbornou pomoc. Svěřit se praktikovi, psychiatrovi, psychologovi ... někdy pomůže i samotné svěření se, absolvovat zdravotní vyšetření, které zmírní obavy o zdraví, případně nasadit na krátkou dobu medikaci, která vás zbaví úzkostí a celkově vás zklidní (ale skutečně jen krátkodobě).
Pak je tu také možnost obrátit se na některé terapeutické skupiny - shodou náhod aktuálně běží skupiny, které se zaměřují na integraci psychedelické zkušenosti ... podívejte se sem a zvažte. Nevím, jestli je to skupina vhodná pro vás, přeci jen toho vím o vaší zkušenosti málo, takže rozhodnutí bude na vás.
Snad v tuto chvíli alespoň takto.
S pozdravem a přáním, aby bylo brzo lépe,
Gabriela Minařík.