Stilnox
Lenka
Dobrý den,
již 11 let, od porodu nespím příliš dobře. Z důvodu větší momentální psychické zátěže jsem přestala úplně spát. Od praktické lékařky jsem dostala Stilnox (1 tableta) + Tritocco (75, požději 150mg), které jsem brala měsíc a půl. Po měsíci jsem Stilnox sama vysadila, dokázala jsem jakžtakž usnout, ale po dvou týdnech jsem zase spát přestala. To vedlo k hlubokému psychickému propadu a tak jsem dostala opět Stilnox + Mirtazapin (30mg). Stilnox beru jednu tabletu. Beru ho od března - s 14ti denní přestávkou, kdy se mi ho podařilo vysadit. Nyní ale bez něj usnout nedokážu. Je možné, že už se jedná o závislost po takto dlouhé době? Mám se pokoušet o vysazení? Obávám se, že když opět nebudu pár dnů spát, tak budu zase psychicky na dně. Závislá ale na lécích být nechci. Děkuji moc

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Lenko,
děkujeme za dotaz a sdílení Vaší nejednoduché situace. Nechci takto po internetu hodnotit míru závislosti, ale již Vám dle popisu přináší některé obtíže.
Stilnox patří mezi hypnotika s účinnou látkou zolpidem.Je určený ke krátkodobé léčbě nespavosti, nedoporučuje se dlouhodobé podávání a doba léčby nemá překročit 4 týdny a denní dávka nemá být vyšší než 10 mg (1 tableta). Riziko rozvoje fyzické a psychické závislosti se zvyšuje s dávkou a trváním léčby, proto se, stejně jako u ostatních hypnotik, dlouhodobé podávání nedoporučuje. S vysazením bych se obrátila na lékařku, určitě nevysazujte sama, předejdete tím nepříjemným stavům, které jste sama zřejmě zažila. Lékařka Vám předepisuje i další léky, které mohou postupem času zastoupit plně Stilnox. Také by možná nebylo úplně od věci vyhledat odbornou terapeutickou pomoc. Píšete vedle problémů se spaním o psychické zátěži, která problémy zhoršuje. Využila jste již nějaké psychologické pomoci, kde byste mohla tyto obtíže řešit? Myslím, že je dobré začít řešit příčinu Vašich obtíží i terapeutickou pomocí. Samotné léky Vám pomohou s některými obtížemi, ale příčinu stavu a další dlouhodobé fungování zcela nevyřeší. Chápu, že Vaše situace byla a je určitě nesnadná, ale zajisté se závislostí na léku (která může přijjít) nebude o nic snažší, spíše naopak.
Pokud budete potřebovat klidně opět napište. Můžeme Vám dát odkaz na některé odborné zařízení v místě bydliště. Mějte se hezky.
S pozdravem HS