Prosim o radu
Tomas
Dobry den. Je mi 51 let. Jsem s Prahy. Nemam zadne závažné zdr.problemy ,alergie ani operace ( pouze slepé střevo 20let zpet. Jsem občasný uživatel pervitinu.Snazim se užívat kontrolované v min.mnozstvi. pouze s důvodů velkého prac.vypeti proti únavě. Spím denně. Minulý týden mě odvezla záchrana sluzba s velice vyraznymi bolestmi žaludku způsobené patrně zlucnikovym záchvat. Lékařský personál byl vstřícný a milí. Meditace léky tlumici bolest bez efektu. Proto došlo k doplňujícími vyšetření moči. Po tě došlo k výrazné změně se strany sester. Kdy mě k mému naprostému šoku informovali ze Bedside test na drogy dopadl: positivni Amfetamin, Kokain,Metamfetamin,MDMA. A dale me nesnesitelné bolesti byli ignorovany se slovy ,,mas abstak ty fetaku a jestli se nesklidnis prevezem te na psychiatrii,frajere,,! V důsledku toho jsem přes můj stav rozhodl podepsat revers a s pohotovosti jsem odešel. Dva dny jsem zavřený doma neuvěřitelně trpěl. Jak bolestí, tak po psychické stránce v důsledku velmi znepokojiveho chování sester na pohotovosti. Nerozumím tomu jak jsem mohl být pozitivní na takové množství drog. Při vyšetření jsem lékaři uvedl, že jsem ,,rekreační uživatel pervitinu,a mě přesvědčování že dale jiné drogy rozhodně neuzivam, bylo marné. Jsem slušný pracující člověk,da se říci že v komunitě oblibeny. Tato zkusenost mnou velice otrasla a stale me velice trapi... prosim vas o mozne vysvetleni co se týče poz.takoveho množství drog a jak se mám vyrovnat s touto zkušeností. Jak mám mít důvěru k lékařům, potrebuji-li opravdu pomoc. Myslel jsem že závislost na drogy se pozná kdy závislí ma stále potřebu drogu užívat. Což si o sobe nemyslím. Děkuji za váš názor. Tom

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Tome,
Děkujeme za dotaz a doufám, že se nyní cítíte již lépe.
Moc mě mrzí, Váš zážitek se zdravotnickým personálem na pohotovosti. Úplně chápu, že je Vaše důvěra ve zdravotníky momentálně nalomená a příště si dvakrát rozmyslíte, než jejich pomoc vyhledáte. Je ale důležité si uvědomit, že každý člověk není stejný.
Bohužel je celkem časté, že se uživatel drog (byť jen příležitostný) setká s nepochopením a odmítavým až neprofesionálním jednáním ze strany zdravotníků. Proč tomu tak je? I v dnešní době panuje velká stigmatizace, neinformovanost nebo obavy z vlastní bezpečnosti. Konkrétně zdravotníci mohou mít i špatné předchozí zkušenosti, a tak se mohou stavět ke každému uživateli stejně, patrně ze strachu. I zdravotníci jsou jen lidé, a tak je strach pochopitelný, každopádně ani strach by ale neměl vést k neprofesionalitě, a tak hrubému chování, jak popisujete.
Pokud budete příště potřebovat vyhledat lékařskou pomoc, zkuste si vzít s sebou někoho blízkého jako podporu. Budete se cítit jistější a v nepříjemné situaci ne tak osamocený. Můžete také zkusit vyhledat pomoc psychoterapeuta, kde můžete svoje trápení otevřeně probrat. Zkuste například zde: https://hedepy.cz/ , https://nepanikar.eu/terapie/ nebo https://czap.cz/adresar .
Co se týče pozitivity u bedside tesu na drogy. Pervitin (metamfetamin) je chemická sloučenina, která patří do skupiny amfetaminů -> to vysvětluje pozitivitu na amfetamin a metamfetamin. Co se týče ostatních látek jako je kokain a MDMA, je možné, že užívání pervitinu může vyvolat falešně pozitivní výsledky u bedside testu. Mohlo dojít ke křížové reaktivitě, to znamená, že u Vás, konkrétně pervitin, může způsobit, že test na kokain nebo MDMA vyjde pozitivní, i když jste je neužil. Samozřejmě mohlo jít i o chybu při testování nebo chybnému testu, spíše bych se ale přikláněla k první variantě.
Vím, že jste se neprosil o radu týkající se užívání pervitinu. Pokud ale užíváte pervitin kvůli výkonnosti v práci, je ke zvážení, zda si o Vaší situaci nepromluvit s odborníkem. Mohlo by se stát, že se pervitin jednoho dne stane důvodem, proč v práci už výkonný nebudete a stane se velkým problémem.
Zde naleznete kontakty na Vám nejbližší adiktologickou ambulanci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=3&r=.
Pokud byste potřeboval ještě s něčím poradit, případně doplnit nějaké informace, určitě se na nás obraťte.
Budu Vám držet palce ať se cítíte už jen lépe.
Markéta