Konec s oxy
mistr_oxy
Dobrý den,
asi dva roky denně užívám oxycodon, který mi nikdo nepředepsal, tedy spíš ho zneužívám, protože žádné bolesti nemám. Dávky jsem postupně zvyšoval od 10 mg denně po aktuálních 240 mg denně. A už mi to ani nedělá moc dobře, spíš si to dávám proto, aby mi nebylo špatně a mohl jsem do práce.
Bohužel nezvládnu sám přestat. Zkoušel jsem to mockrát a ty abstinenční příznaky jsou zlé.
Takže bych měl docela zájem o substituční léčbu.
1) Jen by mě prosím zajímalo, musím bezpodmínečně absolvovat nějaký týdenní detox? Někde jsem četl, že je to nezbytná podmínka, ale já takový detox prostě nevydržím. Rád bych plynule přešel na nějakou substituci.
2) Ideálně takovou, kdy nebudu muset denně docházet do nějakého centra, ale dostanu recept a budu mít doma zásobu třeba na měsíc. Prostě abych nebyl v rauši, ale ani neměl abstinenční příznaky.
Je vůbec něco takového možné nebo se musí alespoň ze začátku docházet denně a brát to před personálem? Nemám žádný zájem to prodávat nebo dávat někomu jinému.
3) Je léčba hrazena ZP a je případně nějaký doplatek na tyto léky?
4) A kam se prosím obrátit když jsem z Prahy?
Prosím, zkuste mi k tomu něco napsat. Stojí mě to šílené peníze a nic dobrého mi to už nedává, jsem pevně rozhodnut s tím skončit.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
pokusím se Vám zodpovědět všechny Vaše dotazy. Přesnější informace a fungování substitučních center by Vám měli sdělit přímo v daných zařízeních, kde mohou být některé podmínky odlišné.
K první a druhé otázce: Ohledně přechodu na substituční preparát z opiátů je možné bez detoxifikace. Z naší praxe se většinou domlouváme při nástupu, že klient přijde v odvykacím stavu a pak se podává první dávka buprenorfinu (buprenorfinu/naloxonu). Vzhledem k nutnosti vytitrovat adekvátní dávku substitučního preparátu je nutné, aby klient docházel na výdej každý den. My máme standardně první týden a pak záleží na další domluvě, jeho fungování, pracovních a jiných povinnostech apod. Postupně se kontakt rozvolňuje dle spolupráce a plnění povinností a dohod. U metadonové substituce by to měl být obdobný postup, ale tam je většinou dlouhodobě denní výdej.
Léčba buprenorfinem s naloxonem ( Suboxone) je hrazena ZP s minimálním doplatkem na balení. Jsou však jiné preparáty, které se hradí plně nebo jsou zcela bez úhrady. Záleží také na gramáži medikace. Ohledně metadonu by měla být tuším úhrada zdravotní pojišťovnou také.
V Praze se můžete obracet na tato odborná zařízení:
1)    CADAS SANANIM z. ú.
Substituční léčba- Suboxone
Žitná 51, Praha 1, 110 00
Tel.: 603831815. Možnost se podívat na informace ke vstupu na https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/cadas/
2) Remedis, s. r. o.
Substituční léčba- Suboxone, metadon
Vladimírova 10, Praha 4, 140 00
Tel.: 226 216 200
3) Klinika adiktologie
Substituční léčba-metadon
1. LF UK a VFN, Apolinářská 4, Praha 2, 128 08
Tel.: 224968216-18
4) Středisko prevence a léčby drogových závislostí Drop In o. p. s.
Substituční léčba-metadon
Budínova 2, prostory Záchytné stanice Městské polikliniky, pavilon 19, Praha 8, 180 00
Tel.: 283 851 020, 776 428 289
Pak mohou předepisovat substituci i někteří psychiatři nebo lékaři s atestací v oboru léčby návykových nemocí mimo substituční centra, ale o těch nemáme běžně přehled.
Bohužel připravte se, že jsou v substitučních zařízení nějaké čekací doby a nebude možný nástup ihned. Kapacita těchto zařízení je omezená a počet zájemců převyšuje tuto kapacitu.
Snad se mi podařilo zodpovědět Vaše dotazy, pokud byste potřeboval nějaké další informace k doplnění, ozvěte se opět.
HS