Substituční léčba
Togog
Dobrý den ,
Jsem závislí na opiátech . Konkrétně oxykodon 80 mg , 4-6 tablet denně . Čili docela silná závislost , byl jsem již na léčení ( nepomohlo ) , před pár měsíci jsem byl na detoxu 12 dní , opět to nepomohlo a tak chci zkusit substituční léčbu u podaných rukou . Nejspíš metadon , ovšem nemůžu dojíždět 40 km každý den , nejde to kvůli práci a rodině . A tak se chci zeptat jestli nejsou v ČR k dostání tablety s metadonem , na západě a v jiných zemích naprosto normální , proč tomu tak nejspíše není v ČR, na internetu jsem nenašel nic .
Popřípadě tedy suboxone . Léčbu suboxonem jsem odkládal kvůli ceně balení , zhruby 450 Kč 7 tablet 8mg .
Při mé závislosti bych potřeboval zhruba 2x denně 8mg a nejsem opravdu milionář . Můj známí mi ovšem říkal , že suboxone , již stojí jen 45 Kč a tak o tom silně přemýšlím , plnou abstinenci prostě nedám , vždy si najdu ,, výmluvu " proč si zase koupit oxykodon od dealera, který mi nechává balení velmi levně . Léčebny mi nepomáhají a tak vidím , jako nejmenší zlo substituční léčbu. A postupně preparát vysazovat , klidně rok .
Díky za rady a tipy .
Pěkný den .

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Togogu,
opravdu v některých případech je lepší volit substituční léčbu jako alternativu k abstinenci, která se nedaří a naopak člověk selhává. Při substituční léčbě se dá fungovat v běžných činnostech, aniž by se dostavili abstinenční příznaky anebo by bylo vnímání člověka výrazně obluzeno. Substituční léčba Vám může dát prostor a čas k rozhodnutí se, jak dál a třeba se rozhodnout k plné abstinenci.
V Čechách je jako substituční preparát používán metadon a to pouze v tekuté formě. Schvalování dovozu a registraci, distribuci léků  atd. je v kompetenci Státního ústavu pro kontrolu léčiv. Je vázán na výdej v substitučním centru a nejběžnější frekvencí je denní, ale může být i vícedenní výdej. Závisí na podmínkách daného odborného zařízení. Další možností substituční léčby kromě metadonu jsou buprenorphin a buprenorphin s naloxonem. Jedním z preparátů s obchodním názvem je Suboxone, který je v tabletové formě, které se užívají rozpuštěním pod jazykem. Je vydán na na recepty a aktuálně je konkrétně Suboxone 8mg/ 2mg hrazen pojišťovnou s minimálním doplatkem okolo 43 Kč balení ( 7 tbl.) Je bezpečnější variantou než metadon a po nasazení a stabilizaci účinné dávky se většinou vydává na delší období. Závisí na podmínkách daného zařízení. Standardně je to jednou týdně, ale může to být i na více týdnů. V našem zařízení je to maximálně jednou za měsíc.
Psal jste o organizaci Podané ruce, kam se můžete jako zájemce o substituční léčbu obrátit.
Zde je odkaz https://podaneruce.cz/centra-sluzby/psychiatricka-at-ordinace-brno/#kontakty
Přeji, ať jste s tímto rozhodnutím spokojený a ať se můžete věnovat i jiným věcem v životě.
HS