Zavislost
Kulicka
Dobrý den,
Pokavad přítel bere od 16let (pervitin) je mu 33,je nějaká pravděpodobnost že není závislý?neužívá údajně pořád,ale vím že lze změna nálad,chemický pach,poznám to,ale na léčení odmítá jít že by mu nepomohli a jen nasadily léky a prostě že je to k ničemu,je to jen sebeobrana závislého člověka? Máme miminko a nechci pro ni takovýho tátu,je vůbec nějaká pravdepodobnost že se z toho dostane sám? Od přítele odcházím,ale chci vědět že dělám opravdu správně a udělala sem vše co šlo,a že mu nekřivdil i když vím že je to asi jasne.....Mockrat děkuji.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Kulicko,
moc díky za Váš dotaz. Vyhodnotit na základě Vašeho příspěvku, zda je Váš partner závislý či nikoliv bohužel nedokážeme. Důležitější ale myslím je, jak celou situaci vnímáte Vy. Zdá Vám jeho užívání zasahuje do společného života. Jak se Vám prostě žije s někým, kdo zřejmě bere, jaké je na Vašeho partnera spolehnutí, a to také v roli otce, zda je Vám v nové životní roli rodiče oporou...z toho, že od partnera odcházíte, usuzuju, že odpověď na tyto otázky by byla asi negativní.
To, zda se z braní může dostat sám je také takové hádání z křišťálové koule: ano, jsou uživatelé drog, kteří pomoc odborníků odmítají a opravdu se jim podaří ze závislosti vystoupit svépomocí. Ale pak je tu velká řada lidí, kteří to bez pomoci nezvládají....Klíčovou roli hraje motivace, která vede člověka ke změně. Pokud sám uživatel dospěje k tomu, že už stačilo, bývá to dobrý odrazový můstek k tomu tu změnu opravdu nastartovat. Léčba závislosti není o lécích, ale o celkové změně, která může bolet a ne každému se do ní chce.
Úplně chápu, že situace, ve které se nyní ocitáte pro Vás není vůbec jednoduchá, právě také s ohledem na to, že jste nyní oba rodiči a i když partnera opustíte, pořád bude otcem Vašeho dítěte a pokud je v rodném listu, tak i se svými právy a povinnostmi. Proto bych Vám velmi doporučovala obrátit se na některou ze služeb poskytující podporu blízkým osob se závislostí. To je místo, kde můžete mluvit otevřeně o tom, co nyní prožíváte, o Vašich pochybách, plánech atd.
V Praze je to například Poradna pro rodinu SANANIM. https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/ .
Pokud by pro Vás byla Praha daleko, zkuste se na ně obrátit telefonicky či po e - mailu, určitě Vám poradí vhodnou službu ve Vašem okolí.
Držím palce a přeji klidné dny! Andula Novotná