Náhražka za alkohol
Josef
Dobrý večer, mám na Vás prosím dotaz. Existuje nějaká náhražka, ať už legální či nelegální, psychofarmakum, kterou bych mohl vyměnit za alkohol? Jsem téměř denním pijákem velkého množství chemického vína, tzv. ovocného vína v PET či jiného chemického roztoku na bázi vína. Občas pijí také pivo. Jedná se minimálně o 3 litry vína při každém excesu s přibližným počtem vykouřených 5 až 10 cigaret. Nejedná se u mě o fyzickou závislost, pouze psychickou. Trpím nespecifikovanou psychickou poruchou, nikde se neléčím a psychologa či psychiatra nenavštěvuji. Alkohol používám jako samoléčbu. Dále trpím sociální fóbií, místy úzkostmi, špatnou náladou a smutkem, částečně asi i depresemi. Nyní mi je 33 let, fyzicky absolutně zdráv dle laboratorních výsledků. V rodinné anamnéze je genetická predispozice k duševním nemocem, genetická zátěž. Děkuji za Vaši odpověď. Josef

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Josefe,
nevím o žádné náhražce alkoholu, která by vám mohla být prospěšná.
Píšete, že jste relativně mladý (33 let) a denně užíváte nemalé dávky alkoholu, se kterými si vaše tělo zatím dokázalo nějak poradit. Rozepsal jste se o tom, že se mezi normálními lidmi a svými vrsstevníky necítíte dobře. Dobře vám je mezi lidmi na ulici, lidmi, kteří nemají domov. Cítíte se mezi nimi lépe. Ale také mluvíte o tom, že na tom nejste psychicky zcela dobře, nebo minimálně nejste zcela zdráv. Vyjmenováváte celou řadu onemocnění - fobie, úzkosti, deprese. Zmínil jste rodinné predispozice k duševním onemocněním, nebo rozhodně k nějaké jinakosti a odlišnosti. A chápu i to, že když jste přišel o někoho blízkého, těžko se hledá důvod něco měnit.
Na stranu druhou ...alkohol je v tomto množství zdraví velmi škodlivý. To, že zatím nepociťujete žádné vážné dopady, je štěstí. Pokud budete takto pokračovat, nejspíš se nějaké problémy časem objeví. Říkáte, že nejste fyzicky závislý, ale psychickou závislost nepopíráte. Nestálo by za to zkusit se z ní vymanit? Moct si svobodně vybrat?
Jestli jsem to pochopila dobře, máte za sebou už i nějaký kontakt s pomocí - psycholog, psychiatr, je to tak? Byť v současnosti k nikomu nedocházíte, pochopila jsem to dobře? Ale přesto píšete na naši poradnu. Říkám si proto, jestli byste přeci jenom neuvažoval o možnosti vyhledat odbornou pomoc a užívání alkoholu spíše omezit, než hledat náhradu? Neznamená to, že se musíte svého života vzdát, nebo ho celý měnit, ale možná by stálo za úvahu zkusit vystřízlivět a podívat se, jaké možnosti se nabízí, co myslíte?
S pozdravem,
Gabriela Minařík.