LSD
Josef
Dobrý den, mám na vás dotaz. Mám strach o svoji přítelkyni, ktera chce poprvé zkusit LSD. Já s LSD zkušenosti mám, ale i tak bych jí to nedoporučoval, protoze pred rokem zažila trauma ze znásilnění, které si teď začala psychoterapeuticky řešit. Navíc o sobě tvrdí, že má hraniční poruchu osobnosti se sklonem spíše k psychotickému pásmu. Mám obavy, že ji LSD může víc rozpustit její křehké ego a obrany mysli
a její slabší identitu a prostě že jí to může případne ublížit spíš než nějakému rigidnímu neurotikovi, kterému by to spíš prospělo... rozmlouvám jí to a uvádim přiklady badtripů svých někdejších kamarádů. Ona po tom novém zážitku touží, chce zážitek s kamarády a odpověď na nějaké téma, takže očekává od LSD i nějaké poznání. Mě se to u ní zdá jako zbytečný risk s případnými následky. Navíc bude ve skuponě, budou všichni pod vlivem a nikdo nebude jistit situaci, kdyby začala případne dělat nebezpečné věci. Rád bych se zeptal na odborný názor ohledně pravděpodobných rizik nebo jejich vyvrácení. Případne zda by přítelkyně mohla svoji situaci někde konzultovat. Děkuji vám!
Josef

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Josefe,
a omlouvám se za velké opoždění s odpovědí.
Chápu vaše obavy o přítelkyni. Říkáte, že má hraniční poruchu osobnosti, zmiňujete trauma v podobě znásilnění. Rozumím i tomu, že o to větší obavu o přítelkyni máte. Obavy a obezřetnost jsou zcela pochopitelné a také na místě. LSD je silný halucinogen a je dobré mít pro zážitek zajištěný dobrý set, setting i zkušeného sittera. Rozhodně bych nedoporučovala s takovou zátěží bez toho, aby se člověk dobře připravil a právě tyto věci si dobře zajistil.
Na stranu druhou je pravda, že psychedelická zkušenost může mít positivní dopad, pokud proběhne dobře a je dobře vedena a zkušenost dobře zpracovaná. Často se to zmiňuje dnes v souvislosti právě s traumatem a traumatickými událostmi, nebo třeba depresemi. Ve výsledku si říkám, že není ve vaší moci přítelkyni ve zkušenosti zamezit. Pokud jí v tom budete bránit a opakovaně ji odrazovat, může to vést ke zbytečným konfliktům a oddálení ve vztahu. Může to dojít až tak daleko, že jí zbytečně vystrašíte a svými obavami budete mít negativní vliv na její vlastní zážitek. Ani vás samotného negaitvní informace od vyzkoušení LSD neodradili, možná máte obavy i z něčeho dalšího?
Z mého pohledu nemá smysl přítelkyni dopředu strašit spoustou badtripů, o to spíš, že je rozhodnutá. Spíš bych vám doporučila uvést jeden příklad a hlavně mluvte o svých vlastních obavách a pocitech, důvodech, které vás k nim vedou. To je to, co může vzít přítelkyně v potaz a pokusit se do svých plánů zakalkulovat - vaše city, obavy a strach o ni.
A jinak - ano, existují možnosti, kde svou situaci konzultovat, i kde případně pomohou se zpracováním takové zkušenosti. V prvé řadě bych přítelkyni doporučila probrat svou situaci s psychoterapeutem/kou, ke které/mu dochází. Spousta terapeutů má s takovými látkami zkušenosti a neodsuzuje je, naopak může přítelkyni dát tipy, rady, doporučení a skutečně společně s ní posoudit, zda a do jaké míry je pro ni případné užití rizikové, případně vymyslet záchranný plán. Zároveň se mohou společně na dalších sezením v budoucnu k zážitku vracet a pracovat s ním. Pokud jde o záchranný plán, i o vlastní konzultaci, je možné se v ČR obrátit také například na kliniku PSYON, která se podobnými zkušenostmi z hlediska léčebného zabývá.
S pozdravem a přáním, aby vše pro přítelkyni i vás dobře dopadlo,
Gabriela Minařík.