Jedná se o závislost?
Dominik
Dobrý den, kamarádka se před nedávnem rozešla s přítelem a začla dost blbnout a brát drogy aby ji bylo lépe. Akorát že bere vlastně úplně všechno, myslela jsem že když se jedná o závislost, tak je člověk závislí na jedné látce a né, že je to pokaždé něco jiného. A když jí s tím nařknu, něco v tomto stylu mi odpoví, že přeci nemůže být závislá, když nebere furt to samé. A tak se chci právě zeptat, existuje něco jako závislost na omamných látkách jako na celku?
Nikdy se kvůli drogám nevykašlala na povinnosti, normálně chodí do práce a funguje. Bere “jen” když má volno, ale i tak o ni začínám mít velký strach….

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Dominik,
Chápu Vaše obavy o kamarádku. Je patrné, že se ocitla v pro ni velmi náročné životní situaci, kterou začala řešit nešťastným způsobem. Experimentování s drogami může používat jako takou „únikovou cestu" od toho, aby se ke svým problémům postavila čelem. Je ale moc fajn, že Vás má a Vám její život není lhostejný.
Vaše otázka, jestli existuje závislost na omamných látkách jako na celku, tak ano. Nazývá se to jako polymorfní závislost. Člověk, který tímto druhem závislosti trpí nijak nepreferuje jeden typ drogy a často u něj pozorujeme zvýšenou toleranci k různým návykovým látkám. Potřebují tedy častější užívání a navyšování dávky. Objevují se také silnější abstinenční příznaky při pokusu o snížení četnosti užívání. Celkově má užívání negativní vliv na jejich společenský, pracovní i osobní život.
Zmiňujete, že tyto problémy u ní nepozorujete. Nijak situaci ale nechci zlehčovat. Co pro ni v tuto chvíli můžete udělat? Zkuste si s ní opět otevřeně promluvit. Vyslovte Vaše obavy, které máte. Zkuste ji podpořit např. ve vyhledání psychoterapeutické/psychologické pomoci zkuste https://nepanikar.eu/mapa-pomoci-dalsi-sluzby/ nebo adiktologické péče https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/?t=3&r= . Je ale nutné si uvědomit, že je kamarádka dospělá a pokud se sama nerozhodne svou situaci nějak změnit, Vy ji přinutit nemůžete. Můžete tu pro ni ale být velkou oporou.
Myslím si, že i pro Vás musí být tato situace psychicky náročná. Existují poradny pro blízké osoby (nemusí být nutně pouze z rodiny), které Vám mohou pomoci v tom, jak se sama k situaci postavit a lépe pochopit kamarádky situaci. V Praze máme např. https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/. Pokud by pro Vás byla Praha z ruky, napište větší město ve Vaší blízkosti, zašleme Vám kontakt na zařízení ve Vašem okolí.