Otec závislý na drogach
Bezmoc
Dobrý den, omlouvám se za delší roman. Mám syna, 7 let, před 5 lety jsem odešla od otce dítěte, jelikož se stal uživatelem heroinu. Heroin užíval i před naším seznamenim, co vím, byl asi v 4 léčebnách. V našem vztahu drogy neuzival, po narození syna taktéž ne, ale v jeho dvou letech se opět k užívání dostal. Šel na léčení. Syna mám ve své péči a s otcem má styk 1x za 14 dnů na víkend. Opět jsem zjistila, ze užívá heroin, jelikož telefon, který koupil synovi má synchronizovany se svým účtem a chodí mu zprávy ohledně zjišťování drog, shánění drog atd. Otec je vulgární na mě přes sms, alimenty zasílá jeho matka. Jelikož mám strach, nechávat syna s otcem samotného přes vikendy, jaký postup mě doporučujete? OSPOD situaci neřeší, již dříve jsem hlásila, ze je otec uživatelem tvrdých drog. Mohu jim ukázat zprávy, kde otec aktivně hledá heroin ke koupi, popřípadě zprávy, kde hledali plantaze makovic k výrobě? Nebo na koho se mám obrátit? Dekuji

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den,
díky za Váš dotaz.
Je zcela pochopitelné, že máte obavy nechávat syna přes víkend s člověkem, který prokazatelně užívá heroin a dle zpráv, které máte k dispozici, se pohybuje v komunitě uživatelů. Heroin je vysoce návykovou látkou, která způsobuje i fyzickou závislost, tzn. při jejím vysazení se objevují i velmi nepříjemné fyzické projevy, které nutí uživatele znovu si dát. Jde tak vlastně o nekonečný kolotoč shánění a braní, který se úplně neslučuje s péčí o dítě.  Jak správně píšete, ten, kdo by měl situaci dítěte v takovém případě řešit, je opravdu OSPOD. Může trvat na tom, aby Váš bývalý partner navázal spolupráci s některým léčebným zařízením, může požadovat prokázanou abstinenci atd., může také ve spolupráci se soudem například omezit kontakt s Vaším synem, pokud by shledaly tento kontakt pro syna ohrožujícím. Naléhala bych tedy na OSPOD, aby začal situaci řešit.
Možná by bylo fajn mít někoho v takové situaci po boku, kdo by Vás mohl provázet. Proto bych Vám doporučila vyhledat službu pro blízké a rodinné příslušníky uživatelů návykových látek. V Praze je to například Poradna pro rodinu  https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ppr/.
Pokud by pro Vás byla Praha daleko, zkuste se na ně obrátit telefonicky či e-mailem, určitě Vám doporučí vhodnou službu ve Vašem okolí.
Držím palce a pokud bychom Vám mohli ještě nějak pomoci, určitě napište!
Zdravím Vás, Andula Novotná