Účinek marihuany
Babička
Jestli i samotné uchováváni a manipulace s marihuanou může mít účinek i na osoby, které v dané domácnosti žijí - manželka, děti. Nejde o čerstvé rostliny, ale již sušenou rostlinu. A jestli teda i ten samotný odér, který jde z marihuany nebo osoby, co ji vykouřila, sice mimo domov, venku před dveřmi, ale pak je s osobami hned v blízkém kontaktu, může ulpět na jejich těle, ve vlasech nebo jinde a zda to může mít i na ně nějaký účinek, vliv, popř. vliv na spánek a hyperaktivitu jejich malých dětí. A zda se může objevit třeba i při nějakém testu na drogy u těchto neuživatelů. A co třeba i při kontrolách na letišti? Děkuji za odpověď a podrobné vysvětlení.

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Babičko,
děkujeme Vám za dotaz. Snad Vás uklidním, že kouření a manipulace s marihuanou ze strany rodiče by neměly mít vliv na spánek a případnou hyperaktivitu dětí. Pokud se v rodině tyto problémy u dětí objevují, pátrala bych tedy po jiné příčině.
Ani případné testy na zjištění návykových látek  v těle nebudou nijak ovlivněny užíváním jednoho z rodičů.
O vlivu marihuany by se dalo uvažovat v momentě, kdy by byly s kuřákem dlouhodoběji zavřené v nevětrané místnosti, ve které by se marihuana intenzivně kouřila.
Na letišti se provádějí namátkové testy vytipovaným podezřelým osobám a  jsou cíleny čistě na odhalení nelegálního převozu drog či výbušnin. Stěry z rukou zjišťují stopové prvky drog na rukou, následně je pak testovaná osoba podrobena hloubkové kontrole. Testy tedy nejsou cíleny na zjištění toho, zda dotyčný užil či užívá návykové látky nebo žije v přítomnosti někoho, kdo návykové látky užívá. Užívání marihuany také není v České republice zákonem ani jiným nařízením zakázáno, nesmíte ji však pěstovat a distribuovat či mít u sebe větší než malé množství.
Snad Vám moje odpověď takto bude stačit, pokud byste měla ještě jiné otázky, budeme rádi, když napíšete.
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná