Užívání marihuany
Tom
Zdravím, je mi 17 let, poslední rok jsem užíval marihuanu v podstatě na denní bázi. Celou dobu užívání jsem věděl, že mi to nic nedá, ale vzhledem k mému věku, jsem hledal způsoby na zabavení a relaxu s kamarády. Denně jsem vykouřil i 3 gramy. Došlo mi, že pokud se chci jako člověk posouvat, musím tuto látku odstřihnout. Marihuanu jsem měl naposledy před 4 dny. Necítím na marihuanu žádnou chuť, chyběla mi první den, jelikož to byla část mého života, zaplňoval jsem s tím většinu dne. Vše jsem dělal zhulený a najednou to vše bylo pryč. Jelikož jsem odhodlán přestat, tak jsem nějaké psychické problémy neřešil, vše je to o nastavení hlavy. Jediné co mě trápi, je mé fyzické zdraví. Není mi poslední 2 dny vůbec dobře, včera jsem celý večer blil, dneska se také cejtim špatně. Můj dotaz je, kdy fyzické příznaky užívaní skončí, protože je to pro mě náročné, jsem dehydratovaný, nemám chuť k jídlu a bojím se, že by mě to mohlo nějak ohrozit. Děkuju za odpověď, všem co tohle čtou přeji hezký zbytek dne.
Tom :)

Odpověděl: Markéta Černá
Zdravím Tome,
moc děkuji za Váš dotaz.
Nejprve bych Vás chtěla ocenit za to, s jakou sebereflexí a nadhledem na Vaši situaci nahlížíte. Podle toho, co popisujete je patrné, že to bylo potřeba. Je paráda, že jste se pro tenhle těžký krok rozhodl. Jelikož jste ale sám psal, že marihuana pro Vás byla velkou součástí života, zaměřila bych se na to, aby takto velká změna, byla co nejvíce udržitelná.
Nejprve však k Vaší otázce.
Co se týče Vašich fyzických obtíží. Fyzické příznaky u odvykacího stavu obvykle odezní do několika dní až týdnů. Proti akutní nevolnosti by mohla pomoci vychlazená cola a vody s obsahem minerálních látek (např. magnesia). Posléze šetřící dieta (omezit tučné, mastné). Doporučuje se dodržovat dostatečný pitný režim, horké koupele/sprchy. Pokud se hodně potíte je ideální doplnit draslík. Je také důležitý kvalitní spánek a přiměřená fyzická aktivita (např. procházky).
Jak jsem již psala, aby byla změna co nejvíce efektivní, je důležité dělat změny postupně a mít v celém procesu na koho se obrátit. Skvěle by se Vám mohl hodit tento program: https://koncimshulenim.cz/ . Vše probíhá online, formou chatu. Zkuste a uvidíte :).
Ideální v léčbě závislosti je i psychoterapie. Chápu, že pro studenta může být taková terapie celkem nákladná záležitost, existuje ale několik možností, jak ušetřit. Jako pojištěnec můžete využít benefitů Vaší zdravotní pojišťovny nebo třeba využití služeb  https://www.socialniklinika.cz/ .
Případně se nebojte využít služeb některé z adiktologických ambulancí - https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Budu Vám držet moc palce a ať se daří!
Markéta