Rivotril ve stáří
Eva
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, je pravda,že je Rivotril pro seniory nebezpečný? Pokud ano, v jakých dávkách tomu tak je. Beru 0,5mg za den, někdy 1mg.
Děkuji za odpověď,
Na shledanou.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den Evo,
děkujeme za dotaz. Benzodiazepiny jsou celkově nebezpečné pro kohokoliv, když se užívají dlouhodobě, jelikož si organismus vytváří návyk a člověk má tendenci užívat léky při každé příležitosti a navyšovat dávku. Při vysazování pak může dojít k epileptickým záchvatům.
Stárnoucí organismus reaguje citlivěji na farmakodynamický účinek sedativních léčiv, což se může projevit psychomotorickým útlumem při podání obvyklých terapeutických dávek benzodiazepinů. Senioři léčení benzodiazepiny mají sklon k častějším pádům- svalová slabost a následným úrazům, zlomeninám a posléze hospitalizacím, zhoršení kognitivních funkcí- zhoršení paměti, deprese. Dalším významným rizikem při farmakoterapii benzodiazepiny ve stáří je psychická a fyzická závislost.
Benzodiazepiny jsou vhodnou medikací pouze po omezenou dobu, kdy je potřeba se vyrovnat se s náročnou životní situací či zdravotním problémem. Při dlouhodobějších obtížích by měla být dotyčná osoba léčena  vhodněji zvolenou medikací bez závislostního potenciálu a nefarmakologickými postupy např. spánková hygiena atd.
Bohužel zde Vám nemohu potvrzovat bez znalosti všech okolností, zda je pro Vás Rivotril v nízkých dávkách vhodný. Pokud potřebujete mít jistotu o vhodnosti preparátu určitě to zkonzultujte s Vaším ošetřujícím lékařem. V případě, že se budete potřebovat na cokoliv doptat, neváhejte ještě napsat.
Přeju Vám hodně zdraví a duševní pohody.
HS