Tráva a fet
Heroinový budha
Dobrý den, cca. 6 let hulím trávu, 3 roky občas a 3 roky každý den v průměru 2-3 gramy, k tomu poslední 2 roky užívám i víkendově extáze a MDMA (dohromady tak 100-150 tablet a 15g MDMA). Teď jsem 2 týdny čistý a nemám potřebu se k těmto látkám vracet což mi doufám i vydrží, nepociťuju ani žádné velké následky užívání kromě toho, že jsem absolutně bez emocí. Necítím se šťastný, necítím se naštvaný a hlavně nemám žádnou chuť cokoliv dělat. Zajímalo by mě, kdy zas budu normální, kdy mě bude zase bavit něco dělat. Ne, že bych celý den seděl na gauči, začal jsem sportovat což mi podle mě dost pomohlo přestat brát drogy ale dělám to spíš abych zabil čas než že bych měl z této činnosti nějakou radost. Další věc co mě trápí je ta, že mám strašně malou chuť na sex, předtím než jsem začal hulit tak jsem měl chuť jako každý zdravý kluk ale teď místo balení holek si pomyslím, že to nemá cenu a dál to neřeším.

Odpověděl: Amrit Sen
Heroinový Budho, zdravím Vás,
díky za důvěru. Trochu mě mate přezdívka bez souvislosti s obsahem dotazu, ve kterém heroin nezmiňujete. Předpokládám tedy, že ho neužíváte, ani jste ho neužíval. Opravte mě prosím, jestli se pletu, jinak by měl příběh jiný kontext a odpověď mohla být zavádějící.
Zároveň Vám gratuluji ke snahám o abstinenci, fajn, že se držíte, vyhráno ale zdaleka nemáte. Pocity a stav, který prožíváte je dost typický, pokud, jestli jsem správně pochopil, abstinujete od všeho. Absence nadšení a chuti do čekoli, "ořezané" prožívání bez emocí i pocity prázdnoty k loučení s drogami patří, tím spíš po mnohaleté zkušenosti.
Máte můj obdiv a respekt, že si i tak "ordinujete" a držíte aktivity, které Vám rozhodně prospívají, jejich blahodárnost, pokud budete pokračovat, se určitě dostaví.
Ptáte se, jak dlouho budou potíže, projevy a popisované příznaky trvat, na to Vám však my, ani nikdo jiný, spolehlivě neodpoví.
Každý člověk je originál a může to být různé, co je jisté, že pokud budete "držet", postupně poleví a nakonec odezní. Tělo i psychika potřebuje čas na rekonvalecenci, obnovu a vyrovnání, tomu všemu můžete výrazně pomoci a čas úzdravy tak zkrátit.
To je jedna stránka věci. Další, píšete, že zatím nemáte chutě a touhy drogy užít, můžete si ale být jistý, že dříve, či později přídou, ať už zjevně, či skrytě. Jak s nimi bezpečně a úspěšně nakládat, je téma prevence relapsu, které se do odpovědi zdaleka nevejde, jeho metody jsou však poměrně jednoduché a velmi účinné.
K otázce kolem sexu, nepanikařte, nechte si čas. Až se "dáte do kupy", preferujte partnerský vztah budovaný na pilířích lásky, upřímnosti, fér jednání a úcty. Vyhněte se jednorázovým eskapádám, nikam nespěchejte a bude dobře, uvidíte.
Je moc fajn, že jste napsal, další doporučení, nezůstávejte v náročné situaci sám, mluvte o tom, co prožíváte s blízkým/i z rodiny, nebo přátel, mimo okruh uživatelů drog. Buďte opatrný, existuje riziko, že když se pokusíte rozetnout samotu vysedáváním v hospodě, rozpijete se a nahradíte jednu drogu/y jinou.
Poslední doporučení navazuje na předchozí, vyhledejte podporu odborníků, nebo kolegů ze svépomocného společenství lidí, kteří se uzdravili, nebo uzdravují ze života na návykových látkách, kterým se daří a vědí, jak na to, podělte se o vaše zkušenosti a nechte se inspirovat.
Znamená to zavolat do nejbližšího zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další formy bezplatné podpory a pomoci lidem, kteří se snaží vymanit z vlivu drog a domluvit si termín poradenské konzultace. Nesejde tolik na tom, jestli zvolíte adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo rovnou bez objednání zajdete do Denního stacionáře na malou otevřenou motivační skupinu.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty obratem pošleme. Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sám, se dozvíte na webu naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete se objednat například do
Adiktologické ambulance SANANIM:
https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/ambulance/
počítejte však s čekací lhůtou.
Výhodnější bude zajít rovnou bez objednání na některou z otevřených motivačních skupin, které probíhají
každé úterý a čtvrtek od 10:30 do 12 hodin, také každou středu od 17:30 do 19 hodin v holešovickém zařízení:
Denní stacionář SANANIM
Janovského 26
170 00 Praha 7
Pevná linka: +420 220 803 130
Mobil: +420 605 212 175
Email: stacionar@sananim.cz
Web: https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/stacionar/
Zároveň zajít, ještě lépe docházet na mítink/y svépomocného společenství, věřím, že budete příjemně překvapen:
NA - Anonymní narkomani/Narcotics Anonymous
https://anonymni-narkomani-cz9.webnode.cz/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
https://www.na.org/
Budeme rádi, když se ozvete a dáte vědět, jak se máte a jak se situace vyvíjí.
Požehnané Velikonoce, držím palce!!!
Za DR Amrit Sen