Panická porucha a pervitin
Honza
Zdravím a prvně chci poděkovat vám odpovídajícím,kterým se zde můžu svěřit se svým problémem.Užíval jsem asi půl roku pervitin,bohužel mi zachutnal.Začalo to nenápadně,kdy jsem si dával malou dávku nosem pouze jeden den o víkendu a pak to zašlo i třeba od patka až do neděle,takže už ne s malými dávkami,ale s vyššími.Jednoho dne jsem pocítil hroznou úzkost a začal jsem prostě běhat,dokud jsem se neuklidnil a do toho jsem byl paranoidní,bral jsem to jako varování a přestal pervitin užívat.Asi po měsíci jsem v práci dostal panický záchvat a bylo vymalováno,návštěva psychiatra a nasazena léčba,pregabalin 150mg.Uplynul rok a záchvat jsem neměl,ale úzkost přetrvává.Uklidňuji se tím tím,že se občas napiju alkoholu,aby mi to úzkost zmírnilo.Bohužel jsem nepoučitelný a minulý týden o víkendu jsem se napil a dal si opětovně pervitin,sice to byl pouze menší výškrab ze třech pytlíku, ale mám zase starost o sebe.Je možné,že po menší dávce pervitinu,se mi úzkost může znova vrátit v její plné síle?Dával jsem si o dost míň,než před tím rokem a nikdy jsem si nedával jehlu.Vím že starost o sebe můžu mít menší,když se drogám vyhnu.ALE.Děkuji vám,pokud jste to dočetl/a do konce

Odpověděl: Markéta Černá
Dobrý den, Honzo,
i my děkujeme za projevenou důvěru při pomoci s řešením Vašich obtíží.
Nejprve přímo k Vašemu dotazu.
Pervitin sám o sobě může způsobit úzkostný stav. Především když jeho účinky odeznívají. Když se člověk léčí s některým typem úzkostného onemocnění je pravděpodobnost zesílení úzkostí o to větší. Pervitin může zafungovat jako "katalyzátor". Nikdo ale nemůže předpovědět, zda a jestli se problémy vrátí v plné síle.
Napadá mě ale pár rad jak se z toho začarovaného kruhu pomalu vymotat.
1)    adiktologická pomoc - Píšete, že bez drog byste o sebe měl menší starost ... Ale - boj se závislostí není nijak jednoduchý a o to více, pokud je na ní člověk sám. Zkuste se porozhlédnout zda ve Vašem okolí nenajdete potřebnou pomoc : https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
2)Psychiatr- Píšete, že jste navštěvoval psychiatra - máte nadále možnost se na něj obrátit? Doporučila bych Vám objednat se na kontrolu a probrat nastavenou medikaci. Jak Vám sedí případně s lékařem vyladit.  Případně vyhledat jiného lékaře.
3) Psychoterapie - v dnešní době tak často skloňovaný pojem. Je to ale dobrý nástroj právě v boji s úzkostí. Doporučila bych Vám vyhledat terapeuta/tku, který má vystudovaný výcvik v kognitivně- behaviorální psychoterapii (KBT).
Je pravdou, že hodiny terapie nejsou nijak levnou záležitostí. V dnešní době ale většina pojišťoven přispívá nemalou částku na sezení (doporučuji prohledat benefity Vaší pojišťovny).
Další překážkou může být náročnost na sezení vůbec vyrazit...někam dojet.
K tomu mě napadá platforma https://hedepy.cz/?gclid=EAIaIQobChMImbKUm_mS_gIVCJBoCR3IvgshEAAYASAAEgJnIvD_BwE - zde si můžete vybrat z několik desítek terapeutů na jednom místě a nemusíte složitě prohledávat internet.
Je to ale běh na dlouhou trať, velmi často ale se šťastným koncem!
Snad jsem zodpověděla potřebné. Moc Vám držím palce a přeji mnoho sil v další cestě. Pokud byste potřeboval ještě nějakou doplňující radu, tak se na nás neváhejte obrátit.
Držím palce.
Markéta