Marihuana v těhotenství
Sabrina
Dobrý den, chtěla bych se svěřit a zároveň zeptat, jaký na to má někdo jiný názor. Jsem slabý kuřák marihuany, užívám ji hlavně před spaním, což je pro mě největší problém. Jedná se o jedno maximálně dvě protáhnutí ( prásk ) před spaním. Bohužel na sebe nejsem pyšná, protože to praktikující i teď v těhotenství, jsem v pátém měsíci. Nechci miminku nějak ublížit, mám hrozný strach a výčitky svědomí. V prvním těhotenství bych si nedovolila ani kouřit absolutně nic, vlastně ani kuřák nejsem, ale jsem teď furt v napjaté situaci, řeším spousta problému a tohle je prostě jediné co mi trošku pomůže, vím, že to zní strašně sobecky a jsem na sebe strašně naštvaná, ale nějak nevím, co s tím :-( Chtěla bych se zeptat, jestli když je to takto malá dávka je možnost, že miminko bude v pořádku a nebude mít nějaké problémy, vím, že mi to nikdo nezaručí, nějak jsem se potřebovala svěřit někomu. Moc děkuji za odpověď

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Sabrino,
děkujeme za Váš dotaz a za důvěru.
Vliv užívání marihuany na plod v době těhotenství není zcela zřejmý, výsledky studií nepřinášejí jednoznačné závěry, které by s jistotou ukázaly na budoucí problém. Objevují se například studie, které poukazují na možnost neklidu, horšího spánku u novorozence a zvýšenou dráždivost v důsledku mírných abstinenčních příznaků, které ale brzy odeznívají. V dlouhodobějším horizontu výzkumy hovoří o možnostech hyperaktivity u starších dětí, zhoršené paměti, poruch spánku. Výzkumy však nejsou jednotné, jde tedy spíše o možnou souvislost těchto potíží s užíváním THC, ale ne o zřejmý důsledek užívání THC. Bohužel Vám tedy nemohu poskytnout jasnou odpověď.
Zdá se, že Vás ale hodně trápí, že nedokážete se svým užíváním přestat, zmiňujete, že máte spoustu problému a THC je to jediné, co Vám pomáhá. Doporučovala bych Vám obrátit se na odborné zařízení, ve kterém, byste mohla o svém problému otevřeně mluvit a najít to nejlepší řešení.
Pokud jste z Prahy, můžete se obrátit například na Denní stacionář SANANIM, tel. +420 605 212 175, kde se práci s lidmi užívajícími THC dlouhodobě věnují: https://www.sananim.cz/sluzby-a-zarizeni/stacionar/.
Pokud jste z jiného města, zkuste se obrátit na nejbližší adiktologickou ambulanci - v jejím nalezení Vám může pomoci například https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/.
Nebo pokud bychom Vám v rámci poradny mohli být ještě nápomocni, neváhejte se na nás znovu obrátit.
Každopádně Vám přeji klidné dny!
Andula Novotná