Prosba o radu
DevceBezPrezdivky
Nevim, jak u velmi inteligentniho vzdělaného muze pracujícího na vysoke pozici uspět s myslenkou, ze pro to, sbych otěhotněla je vhodne, aby prestal uzivat marihuanu. Vim, ze obcas užívá i kokain(uz to na nem poznam) ale samozrejme nemam dukaz. Vztah je krasny, skvely, jsme spolu dlouho. Uz bych chtela rodinu. On take. Ja mam problem pocit s nekym kdo kazdy den huli…nechci abych počala a nekym, kdo je intoxikovan jakoukoli omamných látkou. On to bere jako zcela beznOu vec, argumentuje tim ze huli kde kdo a ze Musk vymyslel skoro vse zhuleny. Pro me argument zcela zbytecny. Ze bere obcas kolain vim, protoze v minulosti jsem u nej parkrat nejaky nasla. Uz to na nem poznam. Nikdy ale nepřiznal uzivani v minulosti a kdykoli na toto tema narazim nyni stavi se proti me s tim, ze v zadnem pripade a nehodlá se o tom vubec bavit….nevim co mam delat. Nechci o nej prijit, protoze je to opravdu dobry clovek…nekde uvnitr…na vsechbo si vzdy musel prijit sam , ale me to nici a nevim jak docílit toho, aby si uvedomil ze tahle cesta nikam nevede a aby pochopil ze pokud je intoxikovan nici plod od samotného zacatku….existuje na toto nejaka rada? Nebo je to pouze svěření bez moznosti pomoci. Vzdyt kdyz nikdo neuzna ze neco bere urcite se nestane ze by sel za nejakym odborníkem apod. Toto on urcite ne….to neprichazi v uvahu…existuje nejaky odborný článek, ktery rizika tehotenstvi s uživatelem techto drog popisuje? Nebo ho mam nechat jit vlastni cedtou.? Dekuji Vam,

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, DevceBezPrezdivky,
díky moc za Váš dotaz.
Jak píšete, pokud člověk sám nezačne vnímat své užívání jako problém, velmi těžko ho o tom někdo jiný přesvědčí. Obzvlášť, pokud se mu jinak daří - má vzdělání, práci, zázemí...Píšete, že vztah je krásný, skvělý, ani po této stránce tedy nemá zřejmě Váš partner nějaké pochybnosti o tom, že vše je ok.
Úplně chápu Vaše obavy z plánování rodiny s někým, kdo užívá návykové látky. To, že Váš partner je uživatel, by ale nijak nemělo ovlivnit vývoj plodu, na ten má vliv pouze užívání matky. Což zní nespravedlivě, ale je tomu tak :-). Nemluvím zde o možném vlivu na plodnost, na ten samozřejmě kouření negativní vliv mít může.
Jinou otázkou ale je, jak je takový denní uživatel schopný přijmou roli rodiče, která vyžaduje velkou míru zodpovědnosti a i upozadění vlastních zájmů a potřeb. A další důležitou roli hraje i to, v jakém prostředí by dítě vyrůstalo - z Vašeho dotazu chápu, že pro Vás je užívání drog a rodičovství naprosto neslučitelné, pak je otázkou, jak byste společně fungovali, pokud by partner tento požadavek nebyl schopen naplnit, jaká by byla doma atmosféra atd.
Z dotazu ale také vnímám, že je pro Vás Váš vztah opravdu velmi důležitý. Proto bych Vám doporučila obrátit se na služby poskytující podporu blízkých uživatelů drog.
Zkuste se obrátit na kontaktní centrum v Olomouci: https://podaneruce.cz/centra-sluzby/kontaktni-centrum-v-olomouci/, pokud by Vám nedokázali nabídnout pomoc přímo oni, určitě Vám doporučí vhodnou službu ve Vaší blízkosti. V takové službě by Vás vyslechli, můžete zde mluvit zcela otevřeně a hledat možné cesty k řešení. Už jen možnost někde otevřeně o Vašich obavách mluvit, může být myslím velmi úlevná.
Držím palce a přeji klidné jarní dny,
Andula Novotná