Test
Xxxx
Dobrý den, je v Praze nějaké místo kam se dá zajít nechat se pravidelně testovat na pervitin z moči? jedná se o dobu cca tři měsíců. Pro snazší formulaci osoba, která bude testovaná bude dále v textu Franta. ten kdo bude test provádět a zároveň ho vyhodnotí bude Marie. Jde mi o to, jestli je v Praze možnost, kam by Franta mohl v rozmezí 3-5dní pravidelně po dobu tří měsíců chodit na močový test? Kde by byl buď před odebráním vzorku zkontrolován, nebo při samotném močení pod kontrolou, že vzorek nefalšuje a posléze by Marie provedla test a vyhodnotila ho a jeho výsledek zapsala do předem připravené tabulky, kde by stálo pouze datum, negativní nebo pozitivní a razítko Marie a podpis? Franta by si test samozřejmě hradil. Vždy by bylo dopředu dohodnuto datum a čas dalšího testování, nebo klidně i třeba pět návštěv dopředu.... To už by záleželo na dohodě a co je asi hlavní aby to celé nepřišlo víc jak na 200 Kč tím myšleno dohled, kontrola, provedení testu a jeho vyhodnocení. Test by si Franta nosil svůj nebo by hradil Marii zvlášť. Existuje nějaké takové místo v Praze? Našla jsem pouze v soukromém sektoru, ale nešlo tuto službu využívat samostatně, musel by k tomu Franta ještě navštěvovat další.... Jako třeba skupinovou terapii, individuální terapii atd....
Cenově je to pak naprosto nedosažitelné....
Nehledě na to, že tu už Franta má a je s ní spokojen a nechci ji měnit.
Ale bohužel, tam kam dochází se neztotožňují s pravidelným testováním, tam je to hlavně o přesvědčení, že pokud člověk sám chce a je mu k tomu veškerými možnými způsoby napomahano jak skupinou nebo při individuálních sezeních podpora terapeuta, tak další testování není třeba, že místní terapeut pozná pokud by užil drogu. Testuje se zde až v okamžiku, když by terapeut měl pocit, že klient užil drogu a klient by řekl že ne. Franta má, ve svém okruhu jednoho dotyčného, kterému by potřeboval doložit svojí abstinenci i řádným pravidelným testováním, jenže se mu příčí, aby se chodil testovat přímo k dotyčnému.
Zároveň bych vás chtěla poprosit o radu zda je toto v pořádku? Nechat se někam chodit pravidelně testovat je a Frantovo rozhodnutí.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
omlouvám se za pozdější odpověď. No s testováním je to problematické, jelikož i my v praxi ( substituční a psychiatrická léčba) testujeme pouze klienty našeho programu. Testovaný člověk však musí být v evidenci zařízení. Všechny tyto výkony se dávají k proplacení na pojišťovnu a jsou v kontextu léčebného plánu. Bohužel neznám žádné zařízení, které by provádělo pouze testování, není k tomu důvod.
A asi opravdu to provede některé soukromé zařízení, která si to nechá zaplatit a nemusí odůvodňovat proč pouze testuje. Můžete samozřejmě zkusit i praktického lékaře, ale asi se bude ptát na důvody, proč by to měl dělat. Další komplikací může být i podmínky k testování, kde není možné důsledně zkontrolovat případnou manipulaci s močí.
Stejně tak my to využíváme nepravidelně a z oprávněných důvodů a dále s tím pracujeme. Samotný výsledek Vám pouze řekne, zda byla či nebyla v posledních dnech užita konkrétní droga. Nevypoví Vám to nic o celkové situaci klienta a jak dál s celou situací nakládat. Testování je pouze jeden díl z celého obrazu fungování dané osoby v abstinenci. Je to trochu vytržené z kontextu a lehce zneuživatelné pro manipulaci a kontrolu dané osoby.
Jak sama píšete dobrovolnost "Franty" je vázaná na potřebnost doložit dotyčné osobě svou abstinenci, tak je to spíše o souhlasu, aby si zajistil např. vztah, střechu nad hlavou atd., ale přímou dobrovolnost bych v tom moc nehledala a nějakou důvěru, že Franta abstinuje také ne. Rozumím postoji zařízení, kam Franta dochází, opravdu se po nějaké době ukáže, zda daný člověk abstinuje, tím, že na sobě pracuje. U člověka, který by začal brát, se ztrácí motivace k docházce a spolupráci a z kontaktu vypadává nebo jeho chování tomu tak napovidá. Pak je opravdu na místě ten test udělat pro konfrontaci s danou situací, ochrana bezpečného prostředí pro ostatní.
Nevím, zda jsem Vám dostatečně odpověděla. Pokud byste potřebovala nějaké věci probrat, můžete znovu napsat nebo zvažte, zda byste Vy nebo koho se to týká,  by si o tom chtěl promluvit osobně. Napadá mě možnost o tom mluvit i v daném zařízení, kam " Franta" dochází.
Za Drogovou poradnu
HS