weed and parno
big smoke
Dobry den jmenuji se b.i.g. A chci se ze zacatku omlivit za chybi co mozna budu psat jsem pod vlivem mariuhany chtel bych se vas zeptat jak prestat hulit a brat parno hodne lidi mi radilo ale nic s toho mi nepomohlo jsem kamos Romana alias poulicni demon a on mi rikal ze tady to umite vysvetli a pomoct tak bych rad o pomoc dekuji za odpoved

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás,
a děkuju, že píšete.
Naše poradna neumí žádné zázraky. Je možné, že někdy dokážeme člověka dobře nasměrovat, povzbudit ho v tom, aby se pokusil ve svém životě hledat jiné cesty ke štěstí, než jen užívání drog. Jestli se ale skutečně něco změní, záleží hlavně na tom, kdo sem píše, na jeho rozhodnutí, odvaze, motivaci, chuti něco změnit, odhodlání to zkoušet, vytrvalosti, chutí něco se o sobě dovědět, touze po svobodě od drog a závislosti.
Píšete, že užíváte hulení a parno, a jestli jsem to dobře pochopila, chtěl byste s užíváním přestat, nebo ho alespoň získat pod kontrolu, je to tak? Dodáváte, že už vám radila spousta lidí, ale nejspíš nic moc nefungovalo. Netuším, jaké rady jste dostával, jak jste se s nimi popral, co bylo pro vás obtížné, co vám naopak pomáhalo a dávalo smysl. Každý má k užívání svoje vlastní důvody. A každého dovede k rozhodnutí nějak užívání omezovat něco jiného. Jaké jsou ty vaše důvody? Nepíšete nic o tom, co vás na parnu a marihuaně baví, ani co vás štve. Co jsou ty důvody, že chcete něco změnit? Jaké byly ty předchozí pokusy, na čem selhávaly? A bylo nějaké období, kdy se vám dařilo užívat méně nebo neužívat? Jak to vypadalo?
Spousta těchto otázek se může zdát zbytečných, ale já je považuji v cestě za změnou zásadní.
Lidé užívají drogy z nějakého důvodu. Často jim v životě něco chybí (blízké vztahy, radost, láska, sebevědomí, pocit smyslu a naplnění apod.), nebo naopak z toho důvod, aby před něčím, s čím si neví rady, nebo co je jim nepříjemné, utekly (třeba špatné spaní, úzkosti, deprese, špatné zázemí, problémy ve škole, práci, neschopnost zapadnout a najít si přátele, špatné rodinné vztahy apod.). Jak to máte vy?
Dávalo by vám povídání o těchto věcech smysl? Pokud ano, pak bych vám doporučila obrátit se na nějaké nízkoprahové zařízení (jste-li nezletilý, zkuste se obrátit na nízkoprahový klub, je-li vám více let, můžete se zkusit obrátit na nízkoprahové služby jako je kontaktní centrum, terénní práce). Tam by s vámi mohl někdo vaši situaci více probrat, mohl byste s jeho pomocí svou situaci a užívání trochu víc pochopit a hledat cesty, jak z toho ven. Co myslíte? Ideální by pak bylo se objednat na určitý čas, abyste nemusel čekat.
Pokud by vám něco takového dávalo smysl, napište mi, odkud jste (stačí nejbližší větší města a možná připište pro jistotu i svůj věk), pošlu vám kontakty. Služby zařízení, které zmiňujuji jsou poskytovány diskrétně a zdarma.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.