změna osobnosti
Tučnák
Zdravím Vás
Můj dotaz není složitý, ale nedohledal jsem buhužel nikde uspokojivou odpověď.
Zajímalo by mě, zda se mohou projevit nějaké trvalé změny osobnosti o člověka /ženy konkrétně/, která několik let, ve svém tehdejším věku odhadem mezi sedmnácti až dvaadceti rokem svého života pravidelně užívala amfetamin. Konkrétně směřuji dotaz, zda o těchto osob, dlouhodobě řekněme ještě stále v dospívání vlivem častého užívání může u těchto lidi dojit ke změně ve smyslu, vyložěně bezcitných lidí, kteří se zajímají čistě a jenom o materiální hodnoty a například úcta k rodičům, je jim cizí. Ještě jako doplnujcí příklad by mohla posloužit rodina se třemi dcerami, kde jedna z ich dlouhodobě jedna z dcer užívala právě amfetamin a její chování vůči rodičům je odlišné od chování jejich sester. A to i opřes fakt, že již přes více než deset let není závislá ani přílezitostně s jistotou nic neužívá. Může se z takového člověka dlouhodobým užíváním amfetaminu stát bezcitný člověk bez schopnosti cítit lásku k rodině ?
Pokud by jste mě mohli odkázat na nějakou konkrétní literaturu na danné téma či přímo odpověďet, byl bych za to velice rád. Děkuji s pozdravem Vojtěch

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Vojtěchu,
bohužel vám na vaši otázku nedovedu dost dobře a uspokojivě odpovědět. Vím jen to, že ačkoli se takové věci mohou stát, nejsou vůbec pravidlem. Všichni jsme lidé, ale každý z nás jsme ze své podstaty jedinečný, stejně tak naše okolí i okamžiky, ve kterých se ocitáme. Určitě najdete mezi uživateli takové, kteří mají s rodiči špatné vztahy a jsou ke svým blízkým z vnějšího pohledu bezcitní. Stejně tak ale najdete i takové, kteří mají a vždy se snažili mít se svými rodiči dobrý vztah a chovají se k sobě hezky. Jsou i tací, jejichž vztahy se v horizontu let proměňovaly a našel byste tam období blížící se oboum pomyslným pólům. A to zůstáváme pořád jen na povrchu, tedy na úrovni toho, co je vidět. Přitom je možné, že i nenávist, nebo zdánlivá bezcitnost, svědčí o silné citové vazbě, nebo také o nezpracovaných traumatech, nedorozuměních, obranách, ale i spoustě jiných věcech.
Při čtení vašeho dotazu mne napadl odkaz na jednu teorii, která vysvětluje závislost jako poruchu schopnosti vytvořit si vazbu, mít spojení s druhým člověkem - odkaz na TEDex s českým překladem, najdete zde, článek tu. Tady najdete bakalářskou práci Tomáše Vejrycha, která se věnuje právě citové vazbě uživatelů pervitinu. Dalším rozšířením může být tento článek, kde je zmíněn i Gabor Maté, který vnímá závislost jako následek traumatu. Možná by vám právě tyto články mohly dát částečnou odpověď. Jen znovu opakuji, nejde o teorii, která by byla vševysvětlující a všespásná, pro spoustu případů bude nevhodná a někde naprosto mylná.
Snad alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.