Nevratné změny mozku?
Laach
Dobrý den, chci se zeptat, zda může užívání kratomu vyvolat nějaké nevratné změny mozku, resp. mozkových funkcí. Již měsíc abstinuji. Nikdy jsem si nevypěstoval fyzickou závislost, ale něco mi "cvaklo" v hlavě a spustily se u mě jakoby úzkosti. Chci se zeptat, jestli časem mozek na kratom zapomene, nebo už došlo k nějaké nevratné změně. Vím, že u alkoholiků se říká, že by měli abstinovat do konce života. Že když se dotknou skleničky i třeba až po deseti letech, tělo si to vše pamatuje a jsou tam, kde skončili. Pamatuje si organismus kratom podobným způsobem už napořád? Vlastně mě zajímá, jestli si časem můžu dovolit si opatrně a příležitostně opět dát, a nebo už musím abstinovat od kratomu napořád. Vim, že mě od toho budete asi odrazovat, ale zajímá mě objektivní zhodnocení vyhlídky do budoucna od odborníků. Jinými slovy, když si dám kratom za měsíc, půl roku, pět let, je pravděpodobnost, že se mi opět ty úzkostné stavy vrátí? A jak velká? Myslím opravdu jednorázové užití, pravidelně už jej po této zkušenosti určitě užívat nechci.. Děkuji předem za odpověď a přeji hezký den.

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den,
je skvělé, že se Vám podařilo kratom vysadit. Na dotaz Vám však nemohu dát jednoznačnou odpověď.
Kratom jako každá látka (droga) zanechává v organismu paměťovou stopu, která se při dalším užití může aktivovat k znovuužívání anebo i různým stavům prožívání. Jistotu, že se Vám nevrátí úzkostné stavy po požití kratomu ( ale i jiných drog) s odstupem času Vám nepotvrdím.
Příznaky po vysazení opiátů mohou být přítomny trvale, nebo se mohou různě objevovat a mizet a to i s dlouhým odstupem od vysazení drogy. Odborně se to nazývá post-akutní syndrom z vysazení (Post-Acute Withdrawal Syndrome, PAWS). Proč se to tak děje, se přesně neví - může to být způsobeno tím, že se mozek nestíhá adaptovat na náhlý výpadek přísunu drogy, která i třeba několik let měnila jeho fungování.  Zmiňována bývá role stresu jako přitěžujícího faktoru. Rizikové je údajně i náhlé vysazení, namísto pozvolného vysnižování.
Nevím, jak je to nyní - s odstupem času- s Vašemi úzkostnými stavy. Pokud však přetrvávají bylo by vhodné, abyste kontaktoval některého z psychiatrů s odborností na návykové nemoci nebo některou z adiktologických ambulancí, kde můžete vše v klidu probrat a najít vhodné řešení Vašich obtíží. Možná bude potřeba nasadit i nějaká krátkodobá medikace na zklidnění úzkostných stavů. Napište v případě, že byste potřeboval zprostředkovat kontakty, kam se můžete se obrátit na odbornou pomoc v místě bydliště.
Určitě Vás nechci odrazovat od Vašeho rozhodnutí. Předpokládám, že jste dospělý a zodpovědný člověk, který si bude uvědomovat rizika svého konání. Bude asi záležet i na daných okolnostech. Pokud budou přetrvávat úzkostné stavy, tak zřejmě dobrovolně do dalšího užití nepůjdete.
Držím palce v dalších krocích.
HS