drogy a vztah
NIKA
Dobrý den, s manželem jsme se seznámili v 2012 a oba užívali pervitin. Já otěhotněla a nastal první problém, manžel se nechtěl drogy vzdát a bral to potají a dělal zlý věci. Nakonec jsem ho nasměrovala a šel do stacionáře a pak psycholog.
V roce 2014 jsem podruhé otěhotněla o opět drogy a to marihuana tu manžel kouřil od 14let.
Potom docela klid, ale napadlo nás tak po 3 letech zkusit pervitin párkrát do roka jen večer.
Opět manžel potají užíval a opět lži tady už jsem myslela, že to nedám. Prodal snubák, aby měl na bedny.
Opět útěky a nedokázal přestat. Trvalo to cca 3 měsíce.
Opět šel psychiatr kam chodí do dnes.
Ted ten problém opět po 4letech v práci ucítil vůni a ochutnal. Já to zjistila po měsíci. Točí se nám směny. Manželovi je 40,dětem 9,8let.
Po zjištění nepřestává bere každý den, ale jí a spí to je novinka jinak opět stejné peklo. Opět výlety, porno . Otázka proč? Ho to baví dlouho to neměl a mám čekat .Včera byl u své doktorky, vše jí řekl a chtěla ho poslat na detox, ale zvládne prý to sám. Večer přišel z práce a byl pod vlivem. Neměl perník ta si dal kouli. Já jsem zoufalá. Dnes opět,100 procentně končí. Co s tím? Jsem zoufalá je to pořad dokola. Nika děkuji

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Niko,
díky za důvěru.
Vypadá to, že se manžel, vy, a de facto celá rodina, točíte stále dokola v začarovaném kruhu. Manžel slibuje změnu, opakovaně selhává, rozhodnutí neužívat není trvalé. Vám už dochází síla a energie? Možná taky trpělivost? Říkáte, že jste zoufalá. To musí být neuvěřitelně vyčerpávající! Trvá to už minimálně 10 let!
Dost možná jste tedy i vy sama za ty roky součástí celého toho děje a bylo by dobré zkusit od toho všeho zkusit poodstoupit, začít se trochu starat o to, co skutečně můžete ovlivnit a né čekat, až se změní ten druhý... to znamená vrátit se k sobě samotné, starat se o to, co můžete udělat pro sebe vy sama, pro sebe, pro bezpečí svoje a svých dětí. Není ve vaší moci zařídit, aby manžel drogy nebral. Tohle rozhodnutí je na něm. A pokud by cokoli potřeboval, nebojte se ho odkázat na adiktologickou ambulanci nebo kontaktní centrum. Není vaše povinnost ho hlídat, motivovat a donekonečna ho podporovat a znovu mu důvěřovat, když se po 10 letech nepodařilo tenhle kolotoč zastavit.
Taková dynamika ve vztahu je většinou hodně toxická, nemocná. Nedává vám prostor si navzájem skutečně věřit. Z vás se stává policajt, co kontroluje, dohlíží, vyvíjí nátlak, z manžela ten, kdo slibuje, někdy plní, někdy neplní, co slíbil, hledá výmluvy a zrazuje vaši důvěru. V takových situacích si lidé dokáží navzájem hodně ublížit a zraňovat se navzájem. I proto může pomoct odstup, nějaký nadhled, podpora a pomoc pro vás. Určitě by bylo dobré mít pocit, že nejste na všechno sama. Pomáhá často i to, že máte někoho, s kým můžete všechny tyhle starosti sdílet, komu můžete říct všechno a přitom vás nesoudí a nemá po ruce jednoduchá řešení, aniž by vás vyslechl a pochopil. I proto by mi dávalo smysl se v tuhle chvíli obrátit třeba na naši Poradnu pro rodinu v Žitné 51 (tel. +420 284 824 234, mobil +420 739 268 527, email: rodice@sananim.cz). Dávalo by vám něco takového smysl? Služby poradny jsou zdarma a velmi dikskrétní. A jestli to máte do Prahy daleko, najde se adiktologická ambulance v každém větším krajském městě.
Ať už se rozhodnete jakkoli, budu ráda, když dáte vědět.
Jinak přeji hodně sil a odvahu.
Zdraví,
Gabriela Minařík.