Rizika psychedelik
T
Zdravím,
trápí mě otázka rizika užívání psychedelik. V současné době se o nich mluví i v mainstreamu a zažíváme druhou psychedelickou renesanci. Na druhou stranu se mi nikde nepodařilo dohledat rizika užívání.
V jednom z vláken zde jsem se dočetl, že "brány" v mozku, které psychedelika otevřou, mohou zůstat trvale otevřené. Jako člověk, který už nemá odpovědnost jenom za sebe přemýšlím o otázce bezpečnosti užívání.
Existuje nějaká zahraniční, či česká studie, kde jsou statistiky výskytu a popsané případy, kdy vedlo užívání např. LSD ke "zbláznění"?
Druhá otázka je, dají se brány vědomí "zavřít" pomocí nějakých technik i u pacientů kteří skončí na psychiatrii?
Předem děkuji za odpověď a díky za to co děláte.
T

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, T,
nerada, ale přesto, vás bohužel nejspíš zklamu.
Není mi známo, že by nějaký takový výzkum zaměřený na obecnou populaci existoval. Jinak máte, pokud jde o psychedelickou renesanci, pravdu. Ve výzkumech se opakovaně dneska hodnotí ne jen rizika, ale i výhody psychedelik. Psychedelika se zkoumají v souvislosti se spoustou psychických a psychiatrických problémů. Ale v takových případech se nejedná zrovna o obecný vzorek populace. Riziko, které zmiňujete u psychedelik, tu skutečně je, nicméně pokud případné potíže člověk nezanedbá, často jsou velkou pomocí antipsychotika. Ale nikdo vám nic nezaručí. Jednoduše: všechno má svá pro a proti, psychidelika nevyjímaje. A jistě jsou lidé, pro které budou psychedelika zbytečným rizikem. Ale i tací, kteří mohou psychonautit i relativně intenzivně.
Jak to bude v případě konkrétního člověka, nebo jestli je zrovna pro vás bezpečné dál expetimentovat - na takové otázky vám odpovědět nedokážu. Rozhodně pomůže dobrá znalost sebe samotného, vědět, co pro mě dosud bylo a je bezpečné, znát rodinnou zdravotní historii, snažit se zajistit příjemný set a setting, dávat si pozor na okolnosti (své vnitřní a psychické a fyzické) a místo, zajistit si klid a bezpečí, mít po ruce zkušeného průvodce. A hlavně se v případě, že se objeví potíže, nebát vyhledat pomoc.
Snad alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.