pravidla
Gába
Jak nastavit a vymáhat pravidla soužití, která syn nerespektuje?
Jak s ním komunikovat?
Nutit ho, aby chodil do školy, případně ho tam vozit atd.?
Testovat ho? Přijde mi to ponižující pro obě strany.

Odpověděl: Dana Pěčová
Dobrý den,
předpokládám, že Váš syn žije s Vámi ve společné domácnosti a konzumuje Vaši péči, jídlo, energie, teplo domova. Zřejmě mu platíte mobilní telefon.
Pokuste se synem vyjednat dohodu, že pokud nebude docházet do školy a plnit své povinnosti vůči Vám, začnete omezovat jeho pohodlí.
Když přijde o studium, protože ho vyloučí ze školy, budete po něm chtít finanční příspěvek na bydlení.
Když splní dohodu, bude mít nadále své bonusy, pokud ne, tak o ně přijde.
Jestli se s ním domluvíte na testování na návykové látky, je dobré vědět, co se bude dít, když budou pozitivní. Budete vyžadovat jeho léčbu?
Vzhledem k tomu, že je plnoletý, měl by nést důsledky svého chování, tzn. je třeba ho zatížit odpovědností za to, co dělá či nedělá. Bude na něm, zda s Vámi může nadále soužít nebo si bude muset hledat své bydlení.
V tom, na čem se domluvíte, byste měla potom důsledně vymáhat, jinak s Vámi bude manipulovat. Když se rozhodne pro pokus o abstinenci, určitě mu můžete být nápomocná v hledání léčby.
Víte, jste v nelehké situaci, synovo chování se může zhoršovat. Doporučila bych Vám vyhledat odbornou pomoc a podporu v zařízení, které pomáhá blízkým osobám uživatelů návykových látek.
Na www.drogy-info.cz najdete podle místa bydliště dostupnou pomoc.
Za Poradnu, Dana Pěčová