POMOC!
Chuan
Dobrý den, jsem přítelkyně závislého. Přítel byl ve výkonu trestu 5 let. Tam začal užívat DORETU 75MG. Doma nepřestal. Ze začátku mi to nevadilo,nebral ji moc max 4/denně. Ale o 2 roky později jsme na tom teď hůř přítel bere i 14 prášku denně. Dokáže normálně fungovat není nějak hloupý z toho nebo tak něco. Ale ta pointa když je vysadí když zrovna je v daný den nemá. Je bez nálady a všechno ho bolí. Mame malé miminko, chová se k ní hezky a stará se o ní i bez léků i bezproblemu chodí do prace, ale nevím co mám dělat protože když léky nemá. Hrozně moc se chvěje celý se třepe většinou večer. Nemůže spat. Přes den je moc unavený. Přizná si svou závislost snaží se ty léky zmírnit. Ale pořád ne dostatečně. Nechci aby se mu někdy něco stalo, když bych tam náhodou nebyla.

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Chuan,
a děkuji vám za dotaz a za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Jelikož jste k položení dotazu využila skrytou poznámku, vyvěšujeme vaši odpověď skrytě, tzn. že je přístupná pouze vám a pracovníkům poradny.
Píšete, že přítel užívá léky Doreta 75mg. Aktuálně je na vysokých dávkách, tj. užívá 14 tablet denně. Nepíšete nic o tom, z jakého důvodu mu byly léky nasazené, nicméně dávka, kterou užívá, i doba, po kterou léky užívá, přesahuje veškerá doporučení. Předpokládám proto, že léky nejspíš nezískává běžnou cestou, tedy na předpis od lékaře.
Doreta je lék, který snižuje bolest a po poměrně krátké době užívání se na něm rozvíjí závislost, to mimo jiné znamená, že člověk potřebuje zvyšovat dávky za účelem stejného efektu a zároveň se při vysazení objevují abstinenční příznaky. Přítel je na léku za ty roky nejspíš závislý, zvyšuje dávky, k léku si zajistí přístup i přes vaše přání je neužívat, sám nedokáže dávkování udržet na uzdě a při vysazení na něm pozorujete abstinenční příznaky. Když jeden den léky nemá, popisujete třes, nicméně je možné, že by při delším vysazení bylo příteli zle mnohem více. A proto chápu a rozumím vašim obavám, aby se nic nestalo, když doma nejste a přítel se stará o miminko sám. Vaše obavy jsou na pochopitelné. Ostatně: měla bych obavy i o přítele samotného.
Co mi není zcela jasné je, zda si sám přítel nějaký problém uvědomuje a zda má zájem užívání léků snížit. Často lidé při představě vysazení léků problém popírají, nechtějí léky vysadit, namlouvají sobě i okolí, že mají vše pod kontrolou, případně celou věc zlehčují (ten dělá to či ono, já jen beru léky). Z dotazu mám částečně dojem, že i přes vaše snahy dávkování snížit, si k lékům přítel cestu najde.
Pro jakoukoli změnu je rozhodující jeho vlastní motivace, jeho přiznání si problému a rozhodnutí s tím vším něco dělat. Víte, jak na tom v tomto směru je?
Dobrým důvodem můžete být vy a vaše miminko, dosud to však nestačilo. Neznamená to, že vás přítel nemá rád, ani to, že nemáte na jeho další kroky vliv. Ale nejspíš to bude skutečně těžké. Určitě můžete zkusit nastavit si v tuto chvíli hranice tak, aby si problém přítel uvědomil, hovořit s ním tak, aby porozuměl a pochopil, jak se cítíte a čeho se obáváte. Bohužel se ale je potřeba připravit i na variantu, že ani to pro něj nebude dostatečný důvod něco měnit ... doteď s ním jste, aniž by užívání omezil, nemá důvod se domnívat, že skutečně nějakou zněmu chcete, když s ním i přesto stále zůstáváte. I na vás je nějak se k věci postavit a ujasnit si, za jakých okolností hodláte situaci dál tolerovat. Uvědomuji si, že tato část odpovědi zní hodně přímočaře a doufám, že jsem vás tou přímostí neodradila. Máte miminko, na příteli vám záleží, a umím si představit, že je jednodušší opakovaně slibům uvěřit a doufat ve změnu, než vzít věci do vlastních rukou.
Ráda bych vás podpořila v tom, postarat se v prvé řadě o sobe. Jít příteli příkladem, ukázat mu, že vy a vaše miminko stojíte za to!,Umíte se o sebe postarat! Potřebujete jistotu a bezpečí a chcete nějakou změnu! Vy jste ta, kdo vidí problém, nejste spokojená, něco chcete jinak, vy jste ta, kdo má obavy o bezpečí miminka. A je dobře, že před situací nezavíráte oči. V tuhle chvíli si zasloužíte veškerou možnou podporu a pomoc pro to, abyste se cítila bezpečně.
Pro pomoc se můžete se obrátit na poradnu pro rodiče a blízké uživatelů, kde byste si mohla o všem promluvit. Zjistila byste možnosti, jaké máte vy, ale i jaké má přítel (kontakty na psychiatry a adiktologické ambulance v okolí). A pak byste mohla hledat cesty, jak dál. Dávalo by vám něco takového smysl? Služby všech těchto zařízení jsou poskytované diskrétně a zdarma. Kdybyste potřebovala kontakty, koukněte na stránky www.drogy-info.cz na Mapu pomoci (níže dva přikládám).
Skvělou zkušenost mám s paní doktorkou Miklovičovou, jde o psychiatryni (pro přítele?):
AT ambulance
Mlýnská 938/4, Olomouc, 779 00
Google maps ZOBRAZIT NA MAPĚ
MUDr. Andrea Miklovičová
a možností by byla i tato ambulance, kam byste se mohla obrátit i vy:
Ambulantní program
Bořivojova 540/30A, Olomouc, 779 00
Google maps ZOBRAZIT NA MAPĚ
Tel.: 774425001
ambulantní léčba závislosti na alkoholu, jiných návykových látkách, hazardu, internetu, online hrách, počítačových hrách či nakupování, ordinační doba: Po (na objednání), Út 9:00-12:00 h, 13:00-18:00MUDr. PhDr. Jana Bolková
www: http://zavislostiolomouc.cz/
S přáním hodně sil a trpělivosti,
Gabriela Minařík.