čekám na absťák.
Pavel
po autonehodě jsem už pervitin nevzal do ruky. ale pořád podvědomě čekám, kdy ten absťák přijde. bojím se, že si to tím vyvolávám sám. Poradíte mi? Děkuji.

Odpověděl: Amrit Sen
Pavle, zdravím Vás,
díky za důvěru. Je moc fajn, že se snažíte pervitinu vyvarovat, držíte a píšete nám. O Vašem příběhu nevím téměř nic, jen, že jste užíval, nebo užil pervitin někdy před nehodou, možná i v souvislosti s ní...
Pomohlo by, kdybyste napsal jak dlouho a často, tedy s jakou intenzitou jste pervitin užíval, abych mohl odpověď lépe zacílit, takto musím zůstat u obecnějších informací a doporučení.
Obáváte se absťáku, předpokládám tedy, že máte s pervitinem blízkou dlouhodobější zkušenost, opravte mě prosím, jestli se pletu.
Co se týče fyzických příznaků, můžete zůstat téměř v klidu, na pervitin neexistuje fyzická závislost, takže Vaše "fungování" nemůže bezprostředně ohrozit. Jiné je to s případnými sekundárními příznaky způsobenými nedostatkem spánku, odpočinku, výživy, klidu a odpočinku. Pokud jste užíval souvisleji, počítejte s únavou, vyčerpáním, nechutí do čehokoli, pocity prázdnoty, výčitek a nervozitou. Nerad bych strašil, ale to jsou ty snadněji zvládnutelné potíže, které Vás možná čekají.
K tomuto doporučuji odpočinek v rámci možností s ohledem na povinnosti, dostatek spánku, pravidelné hodnotné stravy, včetně zeleniny a ovoce. Pomoci mohou i potravinové doplňky ve formě vitamínů a minerálů, koupele, sprcha. Nezapomeňte si "naordinovat" i příjemnou fyzickou zátěž dle Vašeho gusta, jít si zaplavat, stačí procházky v zeleni, či parku, dejte tělu možnost se zregenerovat.
Když se nebudete cítit dobře, promluvte o tom s blízkým/i, ať už z okruhu rodiny, nebo bezpečných přátel mimo "drogovou komunitu", kteří k trávení volného času nepotřebují návykové látky. Se zklidněním Vám může pomoci čaj z meduňky, který koupíte v každé lékárně i dalších běžných obchodech.
Větším úskalím v souvislosti s "odvykáním", loučením s drogou, nebo úzdravou ze závislosti na pervitinu je závislost psychická, která se podepisuje na většině relapsů a recidiv lidí, kteří se snaží s pervitinem přestat.
Pervitin má mimořádný psychicko závislostní potenciál a psychické abstinenční příznaky dokážou být často trýznivé, kruté a záludné, včetně chutí - cravingu, převlečeného za škálu zdánlivě nesouvisejících pocitů, které i po opakovaných "úspěších", dokážou člověka, který na ně není připraven, nebo o nich neví, nakonec udolat.
Dobrá zpráva je, že existuje řada velmi jednoduchých účinných technik, kterými, pokud je člověk použije včas, "chutě" může v maximálním horizontu minut eliminovat.
Člověk, který hodlá "seknout" s drogami, potřebuje najít a trávit volný čas aktivitami, které mu přinesou radost a uspokojení, i to Vás nejspíš čeká.
Doporučuji Vám nezůstávat v náročné situaci sám, a kontaktovat odbornou podporu, znamená to zavolat do nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, nebo obdobného zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další bezplatné služby lidem, kteří se chtějí osvobodit od drog a domluvit si termín schůzky, není nad osobní pohovor.
Při něm, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník/ce doporučí konkrétní kroky, jak ji zvládnout, jakých chyb se vyvarovat a v případě zájmu Vás seznámí se základy prevence relapsu, zvládání cravingu a dalším potřebným.
Když napíšete ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám potřebné kontakty na zařízení v dosahu obratem pošleme. Jak je můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat sám, se dozvíte na webu naší poradny v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Velmi prospěšné Vám mohou být i mítinky svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených lidí s problémem užívání návykových látek, podívejte se, jestli na některý mítink dosáhnete:
NA - Anonymní narkomani (Narcotics Anonymous)
https://anonymni-narkomani-cz9.webnode.cz/
https://anonymni-narkomani.webnode.cz/
https://www.na.org/
Přeji Vám vše dobré, držím palce!!
Amrit Sen