Zdraví a pervitin
Mona
Dobrý den,
chtěla bych se Vás zeptat...užívám pervitin už 15 let nosem, ale poslední rok jsem ho začala užívat nitrožilně. Můj zdravotní stav se zhoršuje..Asthma, a také mám v ústech vždy kovovou chuť...co to může znamenat?
Strašně chci s tím svinstvem skončit, ale mám strach, že budu úplně nepoužitelná. Mám tři děti a to je strašná hoňka. No, a dále mám strach, že hodně přiberu. Už teď mám na svoji výšku 160 cm ...72 kg

Odpověděl: Anna Novotná
Dobrý den, Mono,
děkujeme za Váš dotaz.
Úplně rozumím Vašim obavám a věřím, že péče o 3 děti je velmi náročná. Sama ale vnímáte, že pervitin Vaši situaci spíše zhoršuje, hlavně tedy po zdravotní stránce. Ono 15 let braní není úplně krátká doba a nejen na zdraví se dlouhodobé užívání prostě projeví. Také zmiňujete přechod od méně rizikového užívání nosem k užívání nitrožilnímu, které s sebou nese další zdravotní rizika.
Možná Vám pervitin v tuto chvíli ještě pomáhá v tom zvládat každodenní koloběh kolem dětí, dodá nějakou krátkodobou energii a schopnost soustředit se, zajistí menší potřebu spánku atd. Ale věřte, že z dlouhodobého hlediska je to jen velmi těžko udržitelné a skloubit péči o děti a pravidelné užívání jde opravdu dost těžko.
Velmi bych Vám doporučila vyhledat odborné služby, ve kterých můžete zcela otevřeně o svých obavách z abstinence mluvit. Témata, která zmiňujete (budu nepoužitelná, přiberu, nezvládnu péči o děti), jsou témata, se kterými se v léčbě (hlavně u žen) setkáváme velmi často. Většinou se tito strašáci rozplynou v momentě, kdy o nich člověk právě může s někým mluvit, sdílet, řešit....a často se ukáží jako mnohem menší riziko než to, s čím by se člověk potýkal, kdyby dál užíval.
Nevím, z jakého jste města, ale v Mapě pomoci lze vyhledat nejbližší adiktologické zařízení, na které se můžete s důvěrou obrátit (kontaktní centrum, adiktologická ambulance..). Nemusíte se obávat, pracovníci těchto center jsou vázáni mlčenlivostí, informace, které jim sdělíte, zůstanou jen mezi Vámi. Můžete s nimi úplně bez obalu probrat to, jak se nyní cítíte, jak vidíte svoji budoucnost, co by Vám pomohlo atd.
Mapa pomoci zde: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/
Pokud jste z Prahy nebo ji máte blízko, mohu Vám doporučit Centrum komplexní péče o dítě a rodinu SANANIM. To vede paní Ilona Preslová, která již řadu let pomáhá rodičům se závislostí.
http://www.sananim.cz/o-nas-1/centrum-komplexni-pece-o-dite-a-rodinu-ckp.html
Případně se na ně obraťte po telefonu či e-mailem, určitě Vám doporučí vhodnou službu ve Vašem okolí.
Držím palce, ať se Vaše plány "přestat s tím svinstvem" podaří!
Za Drogovou poradnu zdraví
Andula Novotná