Odvikacka z perníku
Adél
Dobrý den.
Před dvěma lety jsem se léčiva v Bohnicích že závislosti na hipnotikách. Zároveň jsem chtěla řešit pritelovu závislost na pervitinu. Tenkrát jste mi odpověděli, řešit teď sebe. Sebe jsem vyřešila tak že si večer dávám v lékárně dostupný doplňky stravy na Dobrý spánek, ne moc to pomáhá spíš vůbec 2x zívnu a prevaluju se 4 hodiny než zaberu na 2. Jinak piju večer víno 4x týdně sedmičku asi tak. Sebe povazuju za zatím vyřesenou a i s tím vínem hodlám do budoucna ubrat. No vono žít s klukem na piku, to není úplně snadný s čistou hlavou. Ale doufám v lepší zítřky a s tím i se změnou v našem fungování. Přestěhovali jsme se na venkov jsme tu úplně odstřižený. Zadnej obchod, bus 3x denně do dalšího zapadakova. Zkrátka žádná lákadla, žádní kamarádi. Nic jen mi dva a vedle sousedi v důchodu. Barák jsme dali do kupy, přítel makal na 150% já ho ,no já vím no dotovala nějakou dobu a dohoda byla že po novém roce zkončí a já mu pomůžu a postarám se o něj. Zatím jde vše podle plánu. Jaký kolik kontakt se sananimem či jinými léčebnamy odmítá. Už jen proto že zažil se mnou Bohnice a ještě za lockdownu. Poprosím vás o jedno. Váš názor, případnou poradu. Otázky jistě přijdou. A nevíte li o nějakém diskuzním fóru jako je to vaše,zaměřený na samoléčbu, či nějaký článek o samoléčbě z pervitinu. Schanela jsem knížku od Františka Nepustila s touto tématikou a není k sehnání. To měla být moje berlička. Tak děkuju předem. Úvod mám, Otázky přijdou. Hezký den. Adél

Odpověděl: Amrit Sen
Adél, zdravím Vás,
díky za důvěru. Odpusťte, ale nerozumím úplně příběhu. Léčila jste se v Bohnicích a abstinujete od benzodiazepinů (hypnotik), ale pravidelně pijete alkohol, což je speciálně pro Vás mimořádně rizikové. Žijete na polosamotě s přítelem závislým na pervitinu, kterého jste živila, nebo živíte. Ten užívá, nebo neužívá pervitin i teď bez kontaktů s drogovým světem na samotě? Měli jste dohodu, že po roce přestane užívat, nebo začne pracovat a vydělávat?
Píšete, že vše jde podle plánu, proč Vás znepokojuje, že odmítá podporu, pomoc, léčbu, nebo konzultace s odborníky? Ptáte se na samoléčbu, myslíte pro Vás a Vaše rizikové pití, nebo pro přítele po roční abstinenci, nebo aktuálním dlouhodobém užívání? Pak by to na samoléčbu nebylo ani pro jednoho z vás...
Střílím od boku, ale říkám si, že přítel nejspíš užívá pervitin dál a to asi podle plánu není, opravte mě, prosím, jestli se pletu. Píšete, že doufáte v zatím nenapněné lepší zítřky ve vztahu a fungování, to zřejmě součástí plánu také nebylo, nebo není. Myslím, že oba máte co "řešit", každý sám za sebe, společně snad později.
Přítelovu závislost nevyřešíte, ani kdybyste se svlékla z kůže a rozkrájela na kousíčky. To může jedině on, nejlépe s odbornou pomocí, nebo podporou svépomocného společenství uzdravujících se a uzdravených závislých, nejlépe obojím. Píšete, že jste prošla pobytovou léčbou závislosti, pak je s podivem, že Vám to není jasné. Jak dlouho a jak aktivně jste se po léčbě doléčovala, nebo doléčujete? Dlouhodobé intenzivní doléčování je nedílnou součástí léčby, bez kterého jsou vyhlídky na uzdravení velmi limitované...
Doporučuji Vám oběma zavolat a objednat se a každý sám za sebe si popovídat s pracovníkem/pracovnicí, nejbližšího kontaktního centra, adiktologické ambulace, AT poradny, nebo obdobného zařízení, které poskytuje poradenské konzultace a další bezplatné odborné služby jak bávalým, tak aktivním uživatelům návykových látek. Internetové poradenství má své limity, není nad osobní pohovor.
Při něm, po bližším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, abyste mohla vykročit vstříc touhám po spokojenějším a šťastném životě. V případě zájmu si můžete domluvit průběžnější konzultace, abyse se snáz vyvarovala slepých uliček a zklamání, kterých jste si určitě užila dost a rozhodně je nepotřebujete. Také jak reagovat v situacích, které ré přinese nejbližší čas a byla pevnější v kramflecích.
Myslím, že toho máte na bedrech dost, věřím, že se Vám uleví a v neposlední řadě se dozvíte, jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k pozitivním změnám, kontaktu s odborníky a případné léčbě. Píšete, že se příteli podařilo dát do kupy dům, to se rozhodně počítá a zdaleka ne každý závislý to dokáže.
Odpusťte, jestli jsem málo srozumitelný, nebo chaotický, nejsem si jist, jestli se mi ve Vašem příběhu podařilo zorientovat.
Když napíšete poblíž kterého většího města bydlíte, rád Vám potřebné kontakty obratem pošlu, doufám, že jsem nebyl moc příkrý. Ať tak, či tak, rozhodně to nemáte lehké a spostu práce na sobě jste vykonala, byla by škoda, kdyby přišla vniveč, nebo se rozpustila v alkoholu, nebo nešťastném vztahu, který možná táhnete za oba, navíc, čelit životu v páru závislých, natož se uzdravit, je obrovská "šichta".
Jak můžete podle oblasti a typu zařízení vyhledat kontakty sama/sami, se dozvíte na webu naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Užitečné odkazy:
http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/pervitin.html
http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html
http://www.drogovaporadna.cz/alkohol.html
Přeji Vám i příteli vše dobré,
držím palce, šťastnější rok!
Amrit Sen