Jsem závislí ?
Jakub
Dobrý den,
Už nějakou dobu užívám kokain ( par let) mám to spojené hlavně s večírky,tak že si ho dám maximálně jednou týdně o víkendu někdy i déle . Dělám to hlavně pro to,že jsem dost introvert a pomáhá mi to bavit se s lidmi a hlavně s holkama a abych taky brzy neodpad i jsem pak mnohem výřečnější a sebevědomějši. Ale nikdy by mě nenapadlo si ho dat normálně v běžným dnu( v práci atd.(Jsem dost zásadoví)také dost sportuji (cvičím ,běhám),tak že je to spíše taková pomůcka k večírkům ( jako třeba si někdo dá redbull,tak místo toho kokain). Přesto si občas říkám ,jestli to není problém.Když jsem střízlivý úplně v pohodě dokážu říct té věci ne,ale když se připiji a chci se bavit,tak je to horší.
Kouřil jsem cigarety skoro 6 let a prostě jsem v pohodě přestal (i když občas přípitý si to cigáro dam,ale tam to končí).To samé marihuana( také par let užívání ) ale tu už si nedám ani opilí.
Tak si nejsem jist,vím že to problém asi bude,ale myslíte ,že je to vážné a třeba i na pomoc odborníka.

Odpověděl: Markéta Kordová
Jakube, dobrý den,
užívat každý týden, proto, abych se lépe bavil, byl sebevědomější, více vydržel...sám, asi tušíte, že to úplně v pořádku není...
Míra pokročilosti závislosti se na dálku a s minimem informací špatně hodnotí.
Níže kopíruji kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
• silná touha a nutkání užívat látku
• potíže v kontrole užívání látky
• užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
• průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
• zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
• pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti (pokud v ní ještě nejste) a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, Vám za to stojí...To, vše, co jste uvedl jako důvod Vašich konzumací se dá řešit jinak, zdravěji.
Zatím se mějte hezky, pokud budete potřebovat, napište znovu.
Za Drogovou poradnu, Markéta Kordová