Diazepam
Mimi
Dobry den.Poprosim Vas o radu. Dufam,ze sa trapim uplne zbytocne, ale..V roku 2015 mi bola operovana epidermoidna cesta, o rok na to kvoli hydrocephalu zavedeny shunt.Nasledna komplikacia;epilepsia,GM zachvaty. V liecbe mam Timonil, Briviact.Po epi som zacala mat uzkostne stavy, bol mi nasadeny Escitalopram.Kvoli tomu, ze Frontin mi nerobil dobre, psych.mi odporucila rano uzivat Diazepam 2mg. Takto som to uzivala od roku 2017.Samozrejme, v pripade aury si davam Diazepam 20mg. Nie casto, niekedy 1-2x mesacne. Posledny rok ho ale niekedy musim uzit aj 5mg za den.Tomu sa snazim vyhybat,ale nie vzdy to ide.Ostala som sama,dcera odisla na internat.Zrejme aj tato zmena mi zvysila uzkost.Vlastne uz to ide do panickych atakov.Davku vyssiu ako 5mg mam cca 10x mesacne. Psych.mi vymenila Diazepam za Lexaurin, ale z neho som mala zavrate.Na noc Trittico 1/3 tbl, paradoxne z neho horsie spim, budim sa 3x za noc spotena, s tachykardiou. Beriem ho 8 den, schudla som 1,5kg. Moja prosba o odpovede: je mozne, ze som zavisla na Diazepame???Moze Trittico robit tieto NU? Bol by mozno lepsi Brintelix? Prepacte za dlhu otazku, ale ozaj sa bojim....

Odpověděl: Hana Skořepová
Dobrý den MImi,
Diazepam patří mezi benzodiazepiny, látky s mohutným závislostním potenciálem. Existuje hodně lidí, kteří užívají benzodiazepiny v nižších dávkách dlouhodobě, protože jim pomáhají a nedaří se nastavit léčbu bez nich. Často se užívají benzodiazepiny jako podpůrná medikace k antidepresivům, antipsychotikům a stabilizátorům nálady. U závislosti  člověk ztrácí kontrolu, navyšuje dávky, potřebuje čím dál tím víc, aby se dostavil původní účinek. Závislost se projevuje na omezení aktivit, kontaktů s okolím, nezájmu.
Nemohu takto hodnotit na dálku. Ve Vašem případě zřejmě po takto delší době nějakou závislost vypěstovanou máte, na druhou stranu Váš zdravotní stav si užívání tohoto léku zřejmě vyžaduje.  Benzodiazepiny v souvislosti s epilepsií mají zabránit epileptickým paroxysmům a to je důležitější než riziko vzniku závislosti.
Podívejte se na stránky, které o benzodiazepinech pojednávají: http://www.drogovaporadna.cz/psychofarmaka/benzodiazepiny.html.
Jinak, co se týká nežádoucích účinků u každého léku se bude vyskytovat nějaká míra nežádoucích účinků. Obrátila bych se tedy na paní doktorku a sdělila jí obtíže, které mohou souviset se změnou medikace a zvážení změny.
Jinak se určitě nemusíte omlouvat za sdílené svého strachu, i k tomu zde jsme, abychom Vám v tom mohli pomoci. Pokud byste potřebovala, neváhejte napsat další dotaz.
HS