Předavkovani čokoládou,theobromin
Pankrác
Zajimala by mně Smrtelna dávka čokolády na kostičky nebo počet snězených tabulek.A po kolika kostičkách už člověk má zazivaci potíže zvracení.Chutná mi ale nechci zvracet

Odpověděl: Gabriela Koryntová
Zdravím vás, Pankráci,
děkuji vám za dotaz.
Jestli jsem to pochopila správně, zajímá vás, jakou dávkou čokolády se můžete přiotrávit/otrávit natolik, že byste po ní mohl/a zvracet. Je to tak? Nebo jsem to popletla?
Čokoláda je obecné označení pro jednu z populárních sladkostí. Její složení se může mezi jednotlivými druhy lišit. Obecně je škodlivý zejména její vysoký obsah tuku a cukrů.
Když se mluví o riziku otravy, hovoří se v souvislosti s čokoládou o theobrominu, to je alkaloid obsažený v kakaovém prážku. LD50 (to je dávka, po které umře 50% pokusných objektů) je u něj 1 000 mg na kilogram hmotnosti. Testy však nejsou prováděny na lidech, ale na pokusných zvířatech.
Obsah theobrominu je různých čokoládách různý. Kakaový prášek obsahuje 108 mg (2,16 %) theobrominu na polévkovou lžíci (5 g) prášku. Existuje ovšem i prášek s větší koncentrací theobrominu, i více než 10 %. Čokoláda obsahuje 0,5-2,7 % theobrominu, bílá čokoláda ovšem jen stopová množství. zdroj zde
Podařilo se mi najít článek, byť není příliš odborný, který se touto otázkou zabývá velmi podrobně, najdete ho zde. Je z něj zřejmé, že dříve, než se otrávíte čokoládou, se pozvracíte z množství snězené čokolády.
Snad tedy alespoň takto.
S pozdravem,
Gabriela Minařík.